Investeerders geven EZ Factory groeiboost van 720.000 euro

Investeerders geven EZ Factory groeiboost van 720.000 euro

Eindhoven, 21 mei 2020 – EZ Factory, leverancier van mobiele apps die gebruikt worden in productieomgevingen, heeft een tweede kapitaalinjectie van 720.000 euro binnengehaald. De investeerders zien veel potentie in de innovatieve start-up, die reeds bekende klanten heeft zoals Heineken, FrieslandCampina en FN Steel. Vooral de focus op het gebruikersperspectief spreekt de investeerders aan. Met deze investering verwacht het bedrijf eind 2020 break-even te draaien.

EZ Factory bestaat sinds 2017. Oprichters Randy Appiah en Robert Bouwman komen zelf uit de industrie en zagen daar vaak dezelfde problemen: storingen, omslachtige procedures, vertragingen en veel papierwerk. Dat kon beter. Zij ontwikkelden EZ-GO, een digitale applicatie die de operator faciliteert in autonoom onderhoud, werkinstructies, controles en audits. Het werk wordt daardoor veiliger en efficiënter, operators kunnen zelf verbetervoorstellen doen en resultaten zijn realtime beschikbaar in een dashboard.

Vanuit gebruiker ontwikkeld

Randy Appiah: ‘Wij geloven in een bottom-up aanpak. Als je verbeteringen in het productieproces wilt realiseren, dan betrek je de operator. Die kent het werk door en door. Bij het ontwikkelen van de app hebben we heel goed naar de operators geluisterd, naast teamleiders, kwaliteitsmanagers en productiemanagers.’ Robert Bouwman vult aan: ‘De app maakt papier overbodig, laat alleen zien wat nodig is en werkt veel met foto en video. Het uitvoeren van standaard taken zoals het opstarten van een lijn, het wisselen van grondstof en het schoonmaken of inspecteren van een machine, worden daardoor heel eenvoudig. Bovendien is de app zodanig ontwikkeld dat mensen na een training van één uur zelf nieuwe procedures en werkinstructies kunnen aanmaken. Dat leidt tot meer betrokkenheid en vooral een beter proces.’

Financiering

In de zomer van 2019 haalden de ondernemers al 530.000 euro op bij een aantal angel investors die privékapitaal investeerden. Dat geld is vooral gebruikt om het team op te bouwen en eigen ontwikkelcapaciteit in huis te halen. Daardoor kan de verdere ontwikkeling van deze en volgende apps helemaal in huis plaatsvinden.

Op dat moment wist het bedrijf al dat er dit voorjaar nog een investeringsronde moest volgen, aldus Robert Bouwman: ‘We hebben goed nagedacht over het bedrag van 720.000 euro. Je kunt wel enorm veel geld binnenhalen en te snel gaan groeien, maar wij geloven in focus en structuur, hoe moeilijk dat voor ons als ondernemers soms ook is. We willen eerst de EZ-GO app nog beter in de markt zetten en onze markpositie verder versterken. We hebben al een aantal hele mooie klanten en zijn met andere grote namen in gesprek. Aan het eind van dit jaar verwachten we break-even te kunnen draaien en de fase van start-up definitief te ontgroeien.’

Vertrouwen

Onder de investeerders is ook een aantal van de angel investors van het eerste uur, die doorinvesteren. Zij hebben vertrouwen in de aanpak van EZ Factory, vertelt Randy Appiah: ‘Ze zien dat de schaalbaarheid van de app veel toegevoegde waarde heeft voor grote internationale klanten met meerdere locaties. Het feit dat zulke bedrijven al voor EZ-GO gekozen hebben, onderstreept dat. Daarnaast geloven de investeerders in de marktpotentie, de eenvoudige manier van uitrollen en de technologische roadmap die de eindgebruikers centraal zet.’

Over EZ Factory

EZ Factory ontwikkelt innovatieve en gebruiksvriendelijke apps ter ondersteuning van operationele teams in fabrieken. Met deze ‘bottom-up’ tools werken operators efficiënter en kunnen zij continu de processen verbeteren. Checklijsten, werkinstructies, autonoom onderhoudstaken en audits worden veel eenvoudiger en visueler, en resultaten zijn direct in een dashboard beschikbaar. De app EZ-GO wordt onder andere gebruikt door gerenommeerde bedrijven zoals Heineken, FrieslandCampina en FN Steel. EZ-GO vereenvoudigt het werk van operators en boost de veiligheid, kwaliteit en productiviteit van de productie.

EZ Factory gelooft in de kracht van de mensen die de producten maken en ontwikkelt apps altijd vanuit hun perspectief. Het motto is daarom: power to the operator!