Internationaal verbeteren

Internationaal verbeteren

Jungle Power Drinks heeft de EZ-GO-app en het platform wereldwijd in alle 60 fabrieken geïmplementeerd. Het platform wordt ingezet om de positieve resultaten van de fabrieken met elkaar te vergelijken en zo cross-internationaal te verbeteren. ‘Zee next level of continuous improvement’, noemt de Duitse projectmanager het. Het werpt zijn vruchten af en daarom gaat het bedrijf een start maken met een internationaal dashboard.

De Nederlandse teamleider en EZ-GO- fan van het eerste uur, John Veldman, zit te lunchen terwijl hij de werkvloer van de Veghelse fabriek overziet. Over EZ-GO denkt hij al lang niet meer na; ze hebben de app ruim een jaar geleden ingevoerd en iedereen gebruikt die alsof het nooit anders geweest is. Hij kijkt verstoord naar zijn mobiel wanneer die rinkelt met de eerste tonen van ‘The Lion Sleeps Tonight’, maar neemt direct op wanneer hij ziet dat het Wolfgang is, de projectleider voor de wereldwijde implementatie van EZ-GO. ‘Wolfgang, how nice to hear from you! Alles gut?

‘Ja,’ zegt Wolfgang, die nooit tijd verdoet met praatjes. ‘We hebben vorige week EZ-GO in de laatste fabriek geïmplementeerd, in Manaus, Brazilië. En ik wil je iets vragen.’

‘Ho ho, niet zo snel, vriend,’ zegt John vriendelijk. ‘Hoe ging de implementatie? En zijn alle landen er blij mee?’

‘Jazeker. Het is echt een universeel systeem, door de foto’s en filmpjes. De teksten die erin zitten, waren in bijna alle talen beschikbaar. EZ Factory heeft Portugees voor ons toegevoegd. Ik heb de implementatie als een soort estafette aangepakt; de projectleider van een nieuwe locatie ging daarna de implementatie op de volgende locatie begeleiden. Dat leidde ook tot nieuwe ideeën, dus daar wilde ik je wat over vragen.’

‘Wat voor ideeën dan?’

Internationaal vergelijken

Wolfgang vervolgt: ‘De projectleiders zagen bij elkaar dat iedereen het AO en het gebruik van de app net een beetje anders aanpakt en zo leerden ze van elkaar. Dat is natuurlijk een schat aan informatie. Daarom laat ik nu elke fabriek zijn AO-statistieken op het platform delen. Zo kunnen we interessante vergelijkingen maken.’

John grinnikt: ‘Een beetje kijken wie de luie donders zijn in het netwerk?’

‘Nee, natürlich nicht, John! We kijken vooral waar het goed gaat. Daar kunnen we van leren.’

Wolfgang legt uit welke statistieken ze gebruiken en wat ze daaruit kunnen afleiden:

  • Vergelijkbare machines hebben op verschillende locaties soms een verschillend aantal AO-taken. Door in gesprek te gaan met de locaties, is een optimum vast te stellen.
  • De discipline bij de uitvoering verschilt per locatie. In sommige landen zit het dicht tegen 100% aan, anderen blijven steken op 80%. Het helpt al om de 80%-fabriek te laten zien dat 100% echt haalbaar is, en je kunt werken aan het opkrikken van 80 naar 100%.
  • Er wordt ook bijgehouden hoe vaak standaarden worden aangepast. Verbeteringen bij de ene locatie kunnen ook relevant zijn op andere locaties.

‘Ik herken dat wel,’ zegt John. ‘Wij vergelijken binnen onze fabriek ook data van machines met elkaar. Bij de ene lijn was er een 77% score voor een set taken, bij de andere 93%. Die 77% kwam omdat er in hetzelfde timeframe ook veel gedaan moest worden aan een andere machine. Ze kregen het gewoon niet af. Dat hebben we nu beter gespreid.’

‘Precies, zulke analyses,’ zegt Wolfgang. ‘Cijfers bekijken, opvallende verschillen signaleren, in gesprek gaan en verbeteren. Alleen doen wij dat nu tussen internationale locaties. En we combineren de AO-statistieken uit EZ-GO ook met data uit andere operationele systemen, zoals productiviteitscijfers, aantallen korte stops, storingen en kwaliteitsrapportages, om te zien of er een verband is.’

‘Interessant. Maar wel een gedoe om die data uit verschillende systemen te halen, zeker.’

‘Je moet er inderdaad wel wat voor opzetten. We hebben nu met drie locaties interfaces gemaakt en hun input verwerken we op het hoofdkantoor in enkele analysemodellen. Als dat er eenmaal staat, is het wel te doen, maar nog veel handwerk, dat is waar. Toch is het de moeite waard, want het helpt ons enorm in de verbeteringen.’

Minder controles, toch betere resultaten: het Mexicaanse geheim

‘Dat geloof ik,’ zegt John. ‘Ik kan me er alleen nog niet zoveel bij voorstellen.’

‘Ik geef je een voorbeeld. Onze fabriek in Mexico heeft precies dezelfde vulinstallatie als de fabriek in Guangzhou. Alleen in Mexico hadden we 30 AO-controles per dag en nauwelijks storingen. In China hadden ze 58 AO-controles en stond de lijn 10% van de tijd stil. Ra ra, hoe kan dat?’

You tell me.

‘Wat?’

Keine Ahnung, Wolfgang.’

Wolfgang lacht. ‘Cultuur. De controles in Mexico bleken op andere punten te zijn en waren een stuk effectiever. In China controleerden ze wel veel, maar niemand haalt het daar in zijn hoofd om de baas te laten weten dat sommige controles onzin zijn of dat het op andere punten misgaat. Daar was sinds de implementatie ook geen enkel verbetervoorstel gedaan voor de AO-taken. Dat heeft dus een enorme invloed op de productiviteit van die lijn. Nu zijn we vanuit het hoofdkantoor een traject gestart om de lessons learned uit Mexico te implementeren op de lijn in China.’

‘Indrukwekkend. En wat zie je bij ons in Veghel?’

‘Dat is vissen naar complimenten, John. Veghel had de eerste implementatie dus jullie hebben een voorsprong. En, sorry dat ik het zeg, maar Nederlanders zijn niet bepaald bang om hun mond open te doen. Die doen nog verbetervoorstellen als er niks aan de hand is.’

John grinnikt. ‘Maar waarom belde je nou?’

Nieuw dashboard in ontwikkeling

‘Juist omdat jullie vooroplopen en niet bang zijn om je mening te geven, wil ik Veghel graag betrekken bij een nieuwe stap. EZ  Factory belde me: ze ontwikkelen een add-on waarmee wij een dashboard kunnen maken voor de hele wereld. Dan hoeven we niet zelf al die interfaces en rekenmodellen te bouwen, maar hebben we een wereldwijd dashboard waar we alle locatie op kunnen aansluiten.’

‘Vind ik wel een beetje Big Brother, Wolfgang. Denk je dat iedereen daaraan mee wil doen?’

‘Big Brother? Allerminst! Locaties kunnen juist zelf in dat dashboard kijken.’

‘Dus ik kan zelf zien wat Mexico doet en vergelijken met mijn eigen cijfers?’

‘Precies! Overigens betwijfel ik of jíj persoonlijk alle cijfers wilt zien, maar voor je CI-manager is het een goudmijn. Het wordt ook mogelijk om alerts in te stellen. Dus als je cijfers erg afwijken van andere locaties, zie je dat en kun je gaan onderzoeken wat er aan de hand is. Nou ja, ik draaf door, het moet allemaal nog gemaakt worden, maar als wij daarin stappen, bepalen wij mede welke mogelijkheden zo’n dashboard krijgt.’

John is op het puntje van zijn stoel gaan zitten. In gedachten ziet hij zich al in een control room zitten, met overal piepjes en kleurtjes en statistieken. Als het ergens in de wereld beter gaat, dan wil hij dat hier ook! ‘Ik doe mee,’ roept hij.

‘Rustig maar,’ zegt Wolfgang, ‘ik ben niet doof. Maar je ziet de mogelijkheden dus. Zal ik je dan nog etwas tolles vertellen? Er is zelfs gesproken over een social onderdeel, waar vestigingen hun ideeën en prestaties kunnen delen en elkaar vragen kunnen stellen. Dan zijn China en Brazilië ineens heel dichtbij.’

‘Het lijkt me fantastisch,’ antwoordt John, die inmiddels wordt afgeleid door Bianca, die op de vloer haar pupil Youssef wel erg pittig toespreekt. Als dat maar goed gaat.

‘O.k., fabelhaft, dan voeg ik je toe aan de stuurgroep en mail ik je alvast wat informatie. Volgende week is de eerste online meeting. Tot dan, ik ben blij dat je aan boord bent!’

‘Ik moet het nog wel even …’

Wolfgang heeft de verbinding verbroken.

‘… met mijn productiemanager overleggen.’ John glimlacht. Een jaar geleden stond hij waar Bianca nu staat en vroeg hij zich geregeld af of die taken op de werkvloer niet wat beter georganiseerd konden worden. Dat kon. Vervolgens hebben ze de AO-taken, inspecties en audits in EZ-GO geautomatiseerd, wat een enorme tijdswinst opleverde en de veiligheid, kwaliteit en productiviteit een boost gaf. Intussen is hij teamleider geworden en gebruikt hij de statistieken uit het platform dagelijks om processen te monitoren en te verbeteren. En nu gaat hij met een internationaal team een wereldwijd dashboard opzetten waarmee hij deze fabriek helemaal kan optimaliseren. Hij zit in zijn eentje breed te glimlachen, als Bianca binnenkomt met een gezicht op onweer.

‘Wat zit jij nou te grijnzen?’ bijt ze hem toe.

Hij zegt niets, maar slaat een arm om haar schouder. ‘We doen het goed, Bianca. En we gaan het nog beter doen, want we gaan leren van Mexico en Portugal en China.’

‘Wat hebben we daar nou mee te maken?’

‘Meer dan je denkt.’

 

*Jungle Power Drinks is een fictieve organisatie. Lees hier de eerdere verhalen over dit snel groeiende bedrijf.

 

Dit is het tiende en laatste deel van een feuilleton over het fictieve bedrijf Jungle Power Drinks. Door hun ervaringen met AO en de EZ-GO app te beschrijven, laten we zien wat de mogelijkheden zijn om hiermee veiligheid, kwaliteit en productiviteit van de operatie te verbeteren. Lees hier deel een, twee, drie, vier, vijf, zes, zeven, acht en negen

 

Randy Appiah

Robert Bouwman

oprichters EZ Factory

 

Als je meer informatie wilt over het implementeren van Autonoom Onderhoud binnen uw fabriek, of het naar een hoger niveau wil tillen: onze partner Pontifexx kan u helpen. Bezoek hun website voor meer informatie: https://www.pontifexx.nl/.