De 3 belangrijkste oplossingen om storingen in uw fabriek te verminderen

De 3 belangrijkste oplossingen om storingen in uw fabriek te verminderen

Elke operator en teamleider kent ze: de storingen die te vaak voorkomen. Materiaal dat vastloopt, een onderdeel dat lostrilt of een band die scheef gaat. Vaak leidt dat tot urenlange stilstand: dé kapitaalvreter van elk productiebedrijf. Met enkele eenvoudige ingrepen zijn zulke storingen gelukkig drastisch te verminderen.

Terwijl het management focust op de grote lijnen van de processen en investeringen, hebben medewerkers op de vloer dagelijks te maken met verschillende kleine storingen, die te vaak leiden tot stilstand en dus veel geld kosten. Aangezien productieprocessen tegenwoordig veelal lean zijn ingericht, betekent een productiestop van een aantal uur ook vaak dat klanten teleurgesteld worden: ze krijgen producten te laat of er ontstaan kwaliteitsissues.

Gelukkig is er steeds meer aandacht voor het oplossen en voorkómen van storingen. Daarbij blijken digitale hulpmiddelen een belangrijke rol te spelen. Dit zijn de drie belangrijkste oplossingen voor het verminderen van storingen.

1. Zorg voor kennis op de vloer

Een jonge productiemedewerker in de avonddienst ziet dat een rol materiaal op een machine net iets scheef gaat en vermoedt dat dit tot problemen kan leiden. Het lijkt eenvoudig op te lossen, maar hij heeft ook geleerd dat je nooit zomaar aan een machine moet zitten waar je niet 100% vertrouwd mee bent. Dus vraagt hij zijn collega’s om advies. Helaas kunnen zij hem niet helpen en er is geen documentatie voorhanden. De technische dienst is al naar huis. Als de rol te scheef gaat en inderdaad vastloopt, is de storing een feit. De nooddienst wordt gebeld, die na twee uur ter plaatse is en de storing verhelpt. Een deel van de productie wordt afgekeurd.

Dit kost dus enkele uren productietijd, afgekeurd product en de extra kosten voor de technische nooddienst. Dat is te voorkomen door werkinstructies bij de hand te hebben, zeker wanneer deze digitaal, als video beschikbaar zijn.

Dan had het zo kunnen gaan:

De productiemedewerker ziet dat een rol op een machine scheef loopt en pakt de iPad erbij. In de EZ-GO app zoekt hij de werkinstructies op die bij deze machine horen. Hier vindt hij een instructie voor het juist inzetten van de rol. Hij zet in overleg met zijn teamleider de machine stil, volgt de instructies van de video, en laat de productie weer opstarten. Tien minuten downtime is alles wat het gekost heeft.

2. Los op en leg vast

Stel nu dat dit probleem vaker voorkomt. Hoe zorg je dan dat het euvel voor eens en altijd wordt opgelost? In ieder geval niet door elke productiemedewerker een zelfde vertwijfelde zoektocht te laten voeren omdat het alwéér fout gaat.

Zo kan het ook:

De productiemedewerker vermeldt in de EZ-GO app wat er is gebeurd en laat zien hoe hij heeft voorkomen dat de rol vastliep. Hij doet in de app ook een melding aan de TD, om te checken of er structureel iets mis is. En hij maakt een instructie aan voor de volgende ploegen, om extra aandacht te besteden aan het wisselen van de rol.

De technicus zie de volgende ochtend de melding en onderzoekt de machine. Hij ziet wat de oorzaak is: een versleten ring waardoor dat de rol van het materiaal niet meer automatisch op de goede plek valt. De technicus zet een activiteit in de app voor inkoop en voor de TD: ring bestellen en monteren. Ook voegt hij aan de melding van de operator toe dat de ploegen de komende dagen nog extra op dit punt moeten letten, totdat de nieuwe ring gemonteerd is.

De drie dagen die volgen, letten alle productiemedewerkers extra op en gaat de rol niet meer scheef. Als dan de ring binnen is, wordt deze vervangen en is het probleem permanent opgelost.

3. Voorkom door autonoom onderhoud

Problemen wil je natuurlijk liever voorkomen. Daarom is autonoom onderhoud ontzettend belangrijk. Helaas worden de taken zoals schoonmaken, inspecteren en smeren nog wel eens overgeslagen of vergeten.

Zo voorkom je veel problemen:

Maak autonoom onderhoud structureel en gemakkelijk met een digitaal tool zoals EZ-GO. Dit platform biedt onder andere checklijsten die dagelijks, wekelijks of maandelijks worden geprogrammeerd. Operators zien deze bij het begin van hun shift, werken ze gestructureerd af en kunnen zo nooit een taak vergeten. Het maandelijks controleren van de ring van de bovenstaande machine, had kunnen voorkomen dat deze zo versleten raakte dat er problemen ontstonden.

Voor complexe taken en controles is het mogelijk werkinstructies op te nemen, die precies laten zien hoe je deze onderhoudstaken moet uitvoeren en hoe het resultaat eruit moet zien. Een goed onderhouden machine en een schone werkplek zijn de basis voor een storingsvrije omgeving.

Weg met storingen!

De oplossing is dus eenvoudig. Door geregeld inspecties en onderhoud te doen, voorkom je al veel storingen. Het aanbieden van kennis in de app, met name via foto’s en video’s, geeft operators in veel gevallen de mogelijkheid om zelf een probleem oplossen. Het centraal zichtbaar maken van de melding zorgt dat iedereen kan bijdragen aan de oplossing en dat deze bij iedereen bekend is.

 

Weten hoe EZ-GO jullie kan helpen om storingen te verhelpen en te voorkomen? We geven graag een demo.