Het probleem bij de kern aanpakken. Dat klinkt eenvoudiger dan het is. Gelukkig helpt de methode van Root Cause Analysis hierbij. In deze blog vertellen we je meer over het doel van de RCA, de redenen om RCA toe te passen en hoe je dit het beste kunt doen.
Hoe werkt de RCA?
RCA is een veelgebruikte afkorting voor de probleemoplossende methode Root Cause Analysis. De RCA betekenis kan worden omschreven als een probleemoplossingsmethode die de focus legt op de oorzaken van een probleem of een ongewenste gebeurtenis. RCA onderscheidt zich daarmee van andere methoden, doordat er naar de kern (de oorzaak) van het probleem wordt gekeken en niet naar de symptomen die uiteindelijk ontstaan. De Root Cause Analysis gaat dus uit van het principe dat het effectiever is om oorzaken te elimineren en correcties door te voeren, dan symptomen van het probleem te bestrijden. Door na de RCA de kern van het probleem weg te nemen, voorkom je namelijk dat het probleem zich nogmaals zal voordoen. RCA kan worden toegepast op het moment dat er een probleem wordt ervaren of als zijnde proactieve controle. Door oorzaken van problemen in de toekomst te voorkomen wordt er geleidelijk gewerkt aan procesverbetering. Tijdens het uitvoeren van een Root Cause Analysis staan er een aantal vragen centraal:
- Wat is het probleem precies?
- Wat is de reden dat dit probleem is ontstaan?
- Wat kan er worden gedaan om herhaling van het probleem in de toekomst te voorkomen?
5x waarom
Om tijdens de RCA tot de kern van het probleem te komen, moet je jezelf continu vragen blijven stellen om dieper in het probleem te duiken dan enkel de zichtbare symptomen. De 5 why method is een goede manier om deze vraagstelling ver genoeg door te voeren in de RCA. Hoe de 5 why method RCA ondersteunt is als volgt: Vanuit het gedefinieerde probleem stel je jezelf de vraag ‘waarom?’. Op het antwoord van de vraag herhaal je de ‘waarom-vraag’, totdat je deze vraag vijf keer hebt gesteld. Hierdoor ontdek je steeds in een diepere laag van het probleem, totdat je tot de kern van het probleem gekomen bent. De 5 why method staat dus eigenlijk voor de gepassioneerde ‘doorvrager’ die altijd meer wil weten. Je kunt de fysieke rol van de 5x waarom daardoor ook prima bij een collega neerleggen, die vervolgens de ‘waarom-vragen’ stelt.
Hoe pas je RCA toe?
De 5x waarom is één van de manieren om jouw verbetertraject in gang te zetten middels RCA. De uitkomst van deze methode kun je verwerken in een overzicht of diagram. Vaak zien we dat hiervoor een Ishikawa diagram wordt gebruikt, waarin de belangrijkste oorzaken worden verwerkt. Met dit diagram word je uiteindelijk naar de belangrijkste oorzaak (de kern) van het probleem geleid. Op die manier kun je het Ishikawa diagram inzetten als zijnde RCA template, die jou stapsgewijs naar jouw doel leidt: probleemoplossing en procesverbetering. Wel is het belangrijk dat je de 5x waarom zo specifiek mogelijk beantwoord, om dit te kunnen bereiken.
Hoe kan EZ Factory hierbij ondersteunen?
Om de werkelijke root cause van een probleem te achterhalen, heb je real-time inzicht nodig. EZ-GO kan productieomgevingen ondersteunen bij het verzamelen van de belangrijke data van de werkvloer, om dit te realiseren. Wanneer zijn er bijvoorbeeld bepaalde taken en checks uitgevoerd? Hoe is dit gedaan en door wie? EZ-GO geeft antwoord op deze vragen en registreert data vanaf de werkvloer. Op die manier komt de root cause van het opkomende probleem binnen no-time boven water.