Frequently Asked Questions (FAQ)

In een fabrieksomgeving werkt vrijwel iedereen met het platform:

  • Operators en productiemedewerkers
  • Teamleiders
  • Kwaliteitsmedewerkers
  • Monteurs
  • Logistieke medewerkers
  • Managers productie, onderhoud en kwaliteit
  • Continu Verbeterspecialisten en -managers
  • Plant- en site management

Het EZ-GO platform bestaat inmiddels 8 jaar en wordt wereldwijd ingezet in de industrie om werk op de fabrieksvloer te standaardiseren, te borgen en te verbeteren.

Benieuwd naar praktijkvoorbeelden? Bekijk onze use cases voor een overzicht van organisaties die met EZ-GO werken.

Of wil je meer horen over onze ervaringen en klantverhalen? We delen deze graag tijdens een persoonlijk gesprek.

De prijs van het EZ-GO platform is afhankelijk van de gekozen licentie en de specifieke situatie van jouw organisatie. Wij bieden verschillende prijsmodellen aan die aansluiten op de grootte en behoeften van jouw bedrijf:

  • Single-Site License:
    Een vaste licentievergoeding voor gebruik van het platform op één fabriek.

  • Multisite Roll-Out:
    Een flexibel, gelaagd licentiemodel waarbij de prijs per fabriek afneemt naarmate je meer locaties toevoegt. Er is hierbij geen voorafgaande verplichting nodig.

  • Enterprise Agreement:
    Een vaste jaarlijkse prijs op basis van een vooraf afgesproken aantal locaties dat je van plan bent uit te rollen.

Let op: Wij kunnen geen standaardprijs noemen, omdat de uiteindelijke kosten afhankelijk zijn van jullie keuzes en situatie. We denken hierin graag met je mee en maken een voorstel op maat.

Wil je een prijsindicatie of vrijblijvend advies? Neem gerust contact met ons op.

EZ Factory meet continu hoe tevreden gebruikers zijn met het EZ-GO platform via onze “Key Happiness Indicator (KHI)”. Deze tevredenheid is erg belangrijk, want als gebruikers blij zijn met de applicatie, zullen ze deze beter gebruiken en zal de prestatie verbeteren. Uit onze enquêtes blijkt dat gebruikers ons gemiddeld een 8,8 geven op een schaal van 1 tot 10.

We zien dat zowel jonge medewerkers van rond de 20 als oudere medewerkers van 60+ het platform waarderen. Jongere medewerkers zijn gewend om digitaal te werken en vinden het fijn niet meer met papier te hoeven werken. Oudere medewerkers waarderen het omdat ze hun kennis kunnen delen en iets achterlaten voor de volgende generatie.

Ja, dat is mogelijk. Wij kunnen tijdens een persoonlijk gesprek praktijkvoorbeelden en referenties met je bespreken. Het delen van referenties gebeurt altijd in nauw overleg met de betreffende klant, zodat we hun privacy en afspraken respecteren.

Wil je hier meer over weten of een afspraak inplannen? Neem gerust contact met ons op.

Het EZ-GO platform verbetert de prestaties op verschillende belangrijke gebieden:

  • Veiligheid: vermindert de kans op (bijna) ongevallen en stimuleert het melden en aanpakken van gevaarlijke situaties.

  • Kwaliteit: verkleint het risico op marktgerelateerde kwaliteitsincidenten, terugroepacties, claims, externe klachten en interne afkeur.

  • Efficiëntie van productielijnen: vermindert zowel geplande routinestilstanden als storingen en korte stops.

  • Materiaalefficiëntie: vermindert afkeur en afwaardering van materialen en eindproducten, en beperkt het aantal herbewerkingen (rework).

  • Opleiding: maakt het eenvoudiger en sneller om nieuwe medewerkers op te leiden.

  • Productiviteit medewerkers: bespaart tijd doordat er minder administratie is rondom checklijsten en interne audits.

  • Ontzorgen technische dienst: operators nemen een deel van het routinewerk over, waardoor de technische dienst zich kan richten op complexer preventief onderhoud en storingsafhandeling.

  • Toekomstbestendigheid: verhoogt de aantrekkelijkheid van de organisatie voor nieuwe medewerkers.

Het EZ-GO platform levert zowel directe kostenbesparingen als belangrijke immateriële voordelen op. De businesscase richt zich op verhoogde productiviteit, efficiëntie en verbeteringen op het gebied van veiligheid, kwaliteit en training.

Gemiddeld realiseren fabrieken de volgende voordelen:

  • Minimale jaarlijkse kostenbesparing van €200.000;

  • 60% van deze besparing is zichtbaar als directe kostenreductie op de P&L;

  • 40% resulteert in tijdsbesparing, die ingezet kan worden voor bijvoorbeeld continu verbeteractiviteiten (CI).

Daarnaast zorgt EZ-GO voor minder administratieve lasten, professionele rapportages en direct inzicht in de uitvoering van taken, controles en verbeteracties.

Wil je weten hoe dit er concreet voor jouw fabriek uitziet? We rekenen dit graag voor je door in een persoonlijk gesprek.

Het EZ-GO platform verdient zich doorgaans 5 tot 15 keer terug, elk jaar opnieuw, volgens de business cases van onze klanten. We kunnen je ook ondersteunen bij het opstellen van een eigen business case, waarin de financiële voordelen duidelijk in kaart worden gebracht. In een gemiddelde levensmiddelenfabriek levert het platform snel rendement op door onder andere:

  • 4 minuten minder downtime per dienst per productielijn (0,40% verbetering in OEE)
  • 6 kilo minder afval per dienst per productielijn (0,06% materiaalbesparing)
  • 1,5 minuut meer productieve tijd per dienst per gebruiker (0,3% werktijdwinst)

Ja, het EZ-GO platform maakt werkplekopleiding voor operators eenvoudig en effectief. Het platform ondersteunt het opleiden van medewerkers bij werkzaamheden rondom werkstations, machines en de werkomgeving. Het is bedoeld als aanvulling op bestaande Learning & Development-systemen.

Je kunt binnen het platform een apart opleidingsgebied aanmaken, waarin visueel opleidingsmateriaal en instructies gemakkelijk beschikbaar en vindbaar zijn. Daarnaast kun je nieuwe en bestaande operators evalueren op hun vaardigheden met behulp de skills matrix add-on. De resultaten van deze opleidingen kunnen worden opgeslagen in het personeelsbestand voor overzicht en opvolging.

Het EZ-GO platform helpt fabrieken om werkzaamheden gestructureerd, overzichtelijk en eenvoudig uit te voeren. Het platform bestaat uit een gebruiksvriendelijke applicatie voor de werkvloer en een webportal voor beheer en data-analyse.

Belangrijkste functies:

  • Beheer van terugkerende taken en autonoom onderhoud, zoals schoonmaken, inspecteren, smeren, afstellen en vervangen;
  • Eenvoudig plannen van taken, vergelijkbaar met een agenda;
  • Standaardisatie van procedures via checklijsten, bijvoorbeeld voor het opstarten of omstellen van productielijnen, ploegoverdrachten of glasrondes;
  • Standaardisatie van controles met audits, bijvoorbeeld voor 5S, hygiëne, veiligheid en orde;
  • Visuele werkinstructies bij taken, checklijsten en audits, ideaal voor opleiding en dagelijkse ondersteuning;
  • Verbeteracties direct aanmaken bij constateringen, waarbij collega’s betrokken kunnen worden;
  • Chatfunctie voor real-time communicatie over openstaande acties;
  • Rapportages die inzicht geven in uitgevoerde taken, naleving van procedures en verbeterpunten.

Dankzij de visuele opzet is EZ-GO eenvoudig in gebruik en volledig gericht op de eindgebruiker. Het platform helpt bij het standaardiseren en borgen van optimale basiscondities van machines en werkomgeving. Zo wordt de veiligheid verhoogd, de productkwaliteit gewaarborgd en medewerkers gestimuleerd om proactief bij te dragen aan het proces.

Je kunt direct aan de slag met het EZ-GO platform zodra je een gebruikersnaam en wachtwoord hebt ontvangen. Er moeten enkele basisgegevens worden ingesteld, zoals de gebiedsstructuur en diensttijden. Daarna kan de eerste inhoud, zoals terugkerende taken, visuele werkinstructies en checklijsten, direct in de app worden geüpload.

De implementatie kan volledig zelfstandig door jouw medewerkers worden uitgevoerd. Echter wordt er geadviseerd om samen met EZ Factory een pilot te starten, ook wel een “Proof of Value” project genoemd.

Een Proof of Value pilot is een proefperiode van één tot twee maanden waarin het EZ-GO platform in een beperkte scope wordt getest.

Tijdens de kick-off met een klein projectteam worden vooraf de volgende zaken vastgesteld:

  • Het doel van het PoV-project

  • Kritische succesfactoren: hoe meten we het succes?

  • De benodigde voorbereiding, zoals het verzamelen van bestaande papieren lijsten en Excel bestanden

  • Concrete data die nodig is om te uploaden

Voorbeelden van kritische succesfactoren zijn:

  • Betrokkenheid en training van eindgebruikers

  • Gebruik van de applicatie in de praktijk

  • Gebruikerservaring, gemeten via een enquête

  • Een businesscase die de te verwachten baten en kosten in kaart brengt

Na een training door EZ Factory vult het projectteam het platform met taken, checklists, audits en werkinstructies. Ook worden alle eindgebruikers getraind. Vervolgens gaat het platform “live”. Gedurende de pilotperiode zijn er één of twee evaluatiemomenten om de voortgang te bespreken en eventueel bij te sturen. Aan het einde van de PoV wordt beoordeeld of het platform voldoende toegevoegde waarde heeft bewezen. Pas dan wordt besloten tot continuering en eventuele uitrol, waarna een licentiecontract wordt opgesteld.

Uit ervaring blijkt dat de volgende punten cruciaal zijn voor een succesvolle implementatie:

  • De juiste scope kiezen: Begin bijvoorbeeld met één productielijn die groot genoeg is om de waarde te bewijzen, maar klein genoeg om snel te implementeren.

  • Betrek de gebruikers: Zorg dat operators, teamleiders en andere betrokkenen actief deelnemen, bijvoorbeeld in het projectteam.

  • Communiceer duidelijk: Leg vóór de livegang uit waarom het platform wordt ingevoerd, wat het inhoudt en hoe het werkt.

  • Train alle eindgebruikers: Zorg dat iedereen begrijpt waarom digitaal werken belangrijk is en wat er van hen wordt verwacht.

  • Managementcommitment: Zorg dat het management tijd en aandacht vrijmaakt voor het project en de medewerkers ondersteunt.

De inhoud van het EZ-GO platform wordt per klant zelf bepaald. Vaak wordt dit opgepakt door een projectteam, waarin medewerkers vanuit verschillende disciplines samenwerken. Denk hierbij aan bijvoorbeeld:

  • Continuous Improvement managers

  • QESH-managers

  • Operators

  • Teamleiders

Sommige bedrijven kiezen ervoor om (tijdelijk) studenten in te zetten om in korte tijd content te verzamelen en te digitaliseren voor het EZ-GO platform. Daarnaast is het belangrijk om tijdens de voorbereiding een grondige controle te doen op bestaande lijsten en instructies, zoals schoonmaaklijsten, inspectielijsten, auditformulieren en werkinstructies. Zo wordt zeker gesteld dat de inhoud actueel is en waar nodig kan worden aangepast.

De benodigde tijd is afhankelijk van de grootte van de fabriek waar EZ-GO wordt toegepast. Op basis van onze ervaring geven we graag een indicatie:

  • Voorbereidingsfase:
    Met 2 personen kost dit gemiddeld 2 dagen.

  • Implementatiefase:
    Met 3 tot 4 personen kost dit gemiddeld 4 tot 5 dagen.

Uiteraard stemmen we dit altijd af op de specifieke situatie en behoeften van de fabriek.

Nee, EZ Factory produceert zelf geen content of trainingsvideo’s. Wij geloven dat de beste content ontstaat vanuit de kennis en ervaring van het eigen personeel. Het EZ-GO platform is daarom zo ontworpen dat gebruikers eenvoudig zelf (visuele) content, zoals werkinstructies of trainingsvideo’s, kunnen maken en direct in het platform kunnen uploaden.

Ja, er zijn standaardtemplates beschikbaar voor het opstellen van checklijsten, taken, werkinstructies en audits. Deze templates kunnen naar wens worden aangepast en gevuld met eigen content.

Ja, gebruikers kunnen checklijsten en templates gemakkelijk aanpassen. Alle wijzigingen worden automatisch vastgelegd in een audit trail, zodat het overzicht behouden blijft.

Ja, gebruikers kunnen acties, opmerkingen en fotobewijzen toevoegen.

Ja, het EZ-GO platform ondersteunt digitale handtekeningen, voor het ondertekenen van taken, checklijsten, audits en controles. Dit zorgt voor een betrouwbare en veilige bevestiging van de uitgevoerde taken.

Standaard wordt het ‘Bronze Service Level’ aangeboden. De details hiervan lichten we graag toe tijdens een gesprek.

Daarnaast kunnen service- en supportmeldingen eenvoudig worden geregistreerd via ons contentmanagementsysteem, zodat jouw vragen en verzoeken snel worden opgepakt.

Wil je meer weten over de verschillende servicelevels en mogelijkheden? Neem contact met ons op voor een gesprek.

In tegenstelling tot standaard content- en documentatiemanagementsystemen, maakt het EZ-GO platform het mogelijk om waardevolle kennis continu op te slaan, te delen en te beheren en dat realtime, direct op de werkvloer waar het nodig is.

Opleiden is namelijk het effectiefst wanneer het plaatsvindt op de plek en op het moment waarop het werk daadwerkelijk gedaan wordt.

Waar veel andere oplossingen zich vooral richten op het digitaliseren van checklijsten en visuele werkinstructies, biedt het EZ-GO platform veel meer:

  • Taakgenerator: plant automatisch schoonmaak-, inspectie- en smeertaken (autonoom onderhoud) met vaste frequenties.

  • Audits: voer eenvoudig veiligheids-, kwaliteits- en 5S-audits uit via de app.

  • Afwijkingen en verbeteringen: meld direct acties en verbeterpunten bij verantwoordelijke personen of afdelingen via de app.

Daarnaast onderscheidt EZ-GO zich op vier belangrijke punten:

  1. Ontwikkeld door en voor fabrieksmedewerkers: het platform is ontworpen met de gebruiker centraal.

  2. Sterke visualisatie: gebruik van foto’s en video’s stimuleert het volgen van standaarden en verbetert de prestaties.

  3. Enorme gebruiksvriendelijkheid: het platform is intuïtief en vereist nauwelijks opleiding, zodat je je kunt richten op het waarom van het gebruik.

  4. Volledige standaardisatie: alle werkzaamheden worden gestandaardiseerd om te zorgen dat taken altijd en goed worden uitgevoerd.

Ja, de status is volledig beschikbaar en in te zien vanaf iedere laptop, zodat je ook vanaf kantoor altijd inzicht hebt.

Nee, het EZ-GO platform is een cloud-based oplossing. Hierdoor blijven operationele kosten laag en verlopen updates en upgrades automatisch en zonder onderbrekingen.  Data-opslag op locatie bij de klant is niet mogelijk. Dit voorkomt dat de IT-afdeling tijd en middelen moet investeren in technisch beheer of onderhoud van het systeem. Bovendien is de data in de cloud minimaal even goed, zo niet beter, beveiligd dan bij een lokale oplossing.

Ja, de real-time status van de uitvoering van standaarden is te bekijken in zowel de app als het contentmanagementsysteem.

WiFi of 4G is vereist voor een optimale ervaring. Toch kunnen de native apps (beschikbaar in de Google Play Store en Apple Store) ook offline worden gebruikt. Gegevens worden dan lokaal opgeslagen en automatisch gesynchroniseerd zodra er weer verbinding is.

Het EZ-GO platform is volledig toegankelijk en functioneel op desktop, tablet en telefoon. De native app is beschikbaar voor iOS en Android apparaten en werkt op zowel smartphones als tablets.

Daarnaast is het webportal, bedoeld voor configuratie van de inhoud en rapportages, bereikbaar via alle gangbare browsers en toegankelijk vanaf smartphones, tablets en computers.

Ja, afwijkingen kunnen direct als actie worden geregistreerd en toegewezen aan specifieke personen of afdelingen. Daarnaast is er een standaard API-koppeling beschikbaar om acties door te sturen naar andere systemen.

Op dit moment worden e-mailnotificaties nog niet ondersteund, maar deze functionaliteit staat gepland voor 2025. Binnen het platform zelf zijn notificaties al aanwezig, zodat betrokkenen tijdig worden geïnformeerd.

Ja, zowel bij tussentijdse stappen als bij het afronden van een checklist worden automatisch de naam, datum en tijd geregistreerd.

Het systeem biedt onbeperkte opslag van registraties. Je hoeft je dus geen zorgen te maken over een maximale capaciteit.

Ja, het platform heeft een ingebouwde QR-code scanner die gebruikt kan worden voor het openen van checklists, werkinstructies en audits. Denk hierbij aan EPL, Video, Q-online, database WI’s.

De hardware dient door de klant zelf geregeld te worden. EZ Factory kan adviseren bij de meest geschikte hardware voor iOS en Android. Neem daarvoor contact op met support@ezfactory.nl

Bij EZ Factory staat de beveiliging van onze software centraal. EZ Factory is ISO 27001-gecertificeerd, wat betekent dat het platform voldoet aan de internationaal erkende norm voor informatiebeveiliging. Daarnaast wordt het EZ-GO platform 24/7 gemonitord via een Security Operations Center (SOC).

Wanneer gewenst kunnen we meer technische details en documentatie aanleveren. Echter heeft de voorkeur dat een van onze securityspecialisten in gesprek gaat met jullie om dit verder toe te lichten.

Het systeem is speciaal ontworpen voor optimaal gebruiksgemak. Eindgebruikers kunnen praktisch geen fouten maken, wat ook de inspiratie is voor de naam EZ-GO (easy). Hierdoor verloopt het werk op de werkvloer soepel en betrouwbaar

De standaardrapportage is opgebouwd volgens de PDCA-methode en biedt inzicht in planning, uitvoering, controle en verbeteringen. Voor geavanceerdere analyses is er een Data-API beschikbaar, waarmee real-time data kan worden opgehaald en verwerkt in analysetools zoals Power BI.

Tijdens ons overleg presenteren we graag voorbeelden van de standaardrapportages en bespreken we welke rapportages het beste aansluiten bij jouw wensen.

Ja, kernanalyses volgens de PDCA-methode kunnen direct in de app worden uitgevoerd. Voor uitgebreidere analyses kun je gebruikmaken van tools zoals Power BI of Excel.

Daarnaast kunnen met de add-on Data-API koppelingen worden gemaakt met externe systemen voor geavanceerde data-integratie en rapportage. Meer informatie hierover vind je op de Data-API pagina.

In de app kun je rapportages bekijken van de afgelopen 12 maanden. Wil je oudere of volledige datasets inzien? Dan zijn deze altijd beschikbaar via downloads, zodat je volledige toegang hebt tot alle historische data.

Er zijn robuuste beschermhoezen beschikbaar om tablets, zoals iPads, goed te beschermen; deze kosten doorgaans tussen de €500 en €600 inclusief casing. Diefstal van tablets komt zelden voor. Wel komt het soms voor dat opladers worden verwisseld met goedkopere varianten, waar we aandacht voor hebben.

Heeft u een andere vraag?
Neem dan contact op

Contact