Hoe pas je de 5 why methode toe binnen jouw fabriek?

Om te achterhalen wat de kernoorzaken van een probleem zijn, kan de 5 why methode worden toegepast. Deze methode wordt vaak ingezet binnen Lean en wordt gevormd door de 5 w-vragen; ook wel de 5 whys genoemd. Waarom de vragen worden gesteld, hoe je ze toepast binnen jouw organisatie en welke voordelen de 5 why methode oplevert, lees je in deze blog.

Wat is de 5x waarom-methode?

De 5x waarom-methode heeft zich binnen Lean Manufacturing ontwikkeld als een geliefde techniek om toe te passen binnen verschillende sectoren. Zoals de naam van de techniek al zegt, stel je vijf keer eenzelfde vraag: ‘Waarom?’. Deze 5 whys zorgen ervoor dat je dieper in het probleem duikt en echt tot de kern komt. In de praktijk blijkt dat vijf keer de waarom-vraag stellen tot het beste resultaat leidt. Vandaar dat de 5 why methode is gevormd rondom dit specifieke getal. De 5x waarom-methode kan in verschillende situaties worden toegepast. Denk aan het ontstaan van een probleem, verspilling of knelpunt in het productieproces. De techniek wordt voornamelijk gebruikt in de analysefase, maar kan ook perfect worden gecombineerd met een Ishikawa diagram of als onderdeel van het DMAIC model worden ingezet.

Wat zijn de voordelen van de 5 why methode?

Het werken met de 5 times why methode levert organisaties verschillende voordelen op. Niet alleen krijg je door het herhalen van de 5 w-vragen meer inzicht in de oorzaak-gevolgrelaties van interne processen, ook pak je problemen bij de bron aan. Hierdoor kunnen er duurzame oplossingen worden gecreëerd, die de bijkomende gevolgen van het probleem (zoals tijds- of productieverlies) in de toekomst elimineren. Een ander voordeel van de 5 why methode is de snelle en eenvoudige toepasbaarheid. Er zijn geen ingewikkelde tools nodig om de methode toe te passen en toch kun je er effectief met het hele team gebruik van maken. Gezamenlijk speel je dus in op de dieperliggende oorzaak van een probleem, in plaats van alleen de symptomen te ‘bestrijden’.

Hoe pas je 5 times why toe binnen jouw fabriek?

Zodra er zich een afwijking of een probleem voordoet binnen een productieproces, kan de 5 x why methode worden aangehaald. Het is belangrijk om alle mensen die betrokken zijn bij dit specifieke proces of probleem te verzamelen en samen het voorval te analyseren. Dit doe je gezamenlijk door 5 keer de vraag ‘waarom’ te stellen en zo op zoek te gaan naar de bron van het probleem. Hiermee voorkom je de vaak gehanteerde provisorische oplossingen, die geen definitieve oplossing vormen in het proces. Vraag bijvoorbeeld waarom een probleem is ontstaan, waarom er niet meteen is ingegrepen of waarom het probleem terugkerend lijkt te zijn. De uitkomsten van de 5 whys worden vervolgens vastgelegd in een rapport en gebruikt om gerichte maatregelen te nemen die herhaling van het incident zullen voorkomen. Doet zich vervolgens een nieuw of ander probleem voor? Dan start je de 5 x why methode weer opnieuw.

Voorbeeld 5 times why

Om een beter beeld te schetsen van het toepassen van de 5 why methode binnen een productieomgeving, hebben we hieronder een voorbeeld voor je uitgewerkt.

Stel: Tijdens de productie stopt een machine plots met werken. Dit is natuurlijk een groot probleem en zou niet zomaar mogen gebeuren. Om het probleem te analyseren en duurzaam op te lossen, ga je aan de slag met de 5 whys. Dit ziet er dan als volgt uit:

Probleem: De machine stopt onverwacht tijdens productie.

De 5 whys:
1. Waarom (stopt de machine)? 🡪 De motor is oververhit.
2. Waarom (is de motor oververhit)? 🡪 De koelingsventilator werkte niet.
3. Waarom (werkte de koelingsventilator niet)? 🡪 De zekering van de ventilator is doorgeslagen.
4. Waarom (was de zekering doorgeslagen)? 🡪 Er was kortsluiting in de bedrading.
5. Waarom (was er kortsluiting in de bedrading)? 🡪 De bedrading was versleten en niet tijdig vervangen.

Concluderend is het probleem dus begonnen bij een versleten bedrading, als gevolg van achterstallig onderhoud. De oplossing van het probleem schuilt vervolgens in het aanpassen van het onderhoudsschema, om de bedrading vaker te kunnen controleren en preventief te vervangen. Is de 5x why methode correct uitgevoerd, dan kun je de situatie ook omdraaien: Zo is de versleten bedrading wellicht de oorzaak van de kortsluiting, maar was de kortsluiting opvolgend weer de oorzaak van de doorgeslagen zekering in de ventilator, enzovoorts.

Hoe kan de EZ-GO app ondersteunen bij het uitvoeren van de 5 why methode?

De EZ-GO app biedt een gestructureerde digitale omgeving waarin de resultaten van een 5x why analyse kunnen worden vastgelegd en geborgd. Denk bijvoorbeeld aan een tegenmaatregel die uit de analyse naar voren komt, zoals het gebruik van verschillende soorten doppen om te voorkomen dat de verkeerde dop op de verkeerde leiding wordt geplaatst. Deze maatregel kan vervolgens eenvoudig worden verwerkt in een werkinstructie, of worden opgenomen in opleidingen en assessments binnen EZ-GO. Daarnaast kunnen taken worden aangemaakt om extra controles uit te voeren. Op deze manier helpt de app teams om verbeteringen direct op de werkvloer te implementeren en te borgen, terwijl alle opvolging overzichtelijk binnen hetzelfde platform plaatsvindt.

Vragen over de 5x why methode of de EZ-GO app? Neem contact op!

Is jouw organisatie toe aan effectieve oplossingen die altijd en door iedereen kunnen worden toegepast? Dan is een demo van de EZ-GO app zeker aan te raden. Of je nu vragen hebt over de 5x why methode of de EZ-GO app zelf – wij helpen je op weg. Neem gerust contact op voor meer informatie!