Velen zijn bekend met de DMAIC methode, maar voor het ontwerpen van nieuwe processen wordt ook de DMADV methode vaak toegepast binnen fabrieken. Of je nu een volledig nieuw proces wilt ontwerpen of een bestaand proces opnieuw wilt uitvinden: de DMADV methode helpt je verder. In deze blog gaan we dieper in op de stappen van de DMADV en de DMADV vs DMAIC discussie.
Waar staat DMADV voor?
De DMADV methode is een aanpak met veel structuur, die binnen de Six Sigma benadering wordt gebruikt voor het ontwerpen van nieuwe processen. Het doel hierbij is om een proces op te zetten dat vanaf de start voldoet aan de klantverwachtingen. De letters van de DMADV methode staan allemaal voor één van de stappen van het ontwerpproces. Deze stappen, Define, Measure, Analyze, Design en Verify, zijn belangrijk om in de juiste volgorde op te volgen. Hieronder leggen we uit wat de waarde van iedere stap binnen de DMADV methode is.
Define
Het DMADV model begint met een fase waarin je bepaalt wat het probleem of de behoefte is. Je stelt duidelijke doelstellingen, waarbij de focus ligt op de klantwensen. Vervolgens stel je een projectteam samen en maak je de scope en de planning. Je werkt in deze fase aan het identificeren van de klantbehoeften, het vaststellen van projectdoelstellingen, het benoemen van de belanghebbenden en de afbakening. Dit doe je middels interviews, enquêtes en klantfeedback. Handige DMADV tools die je hiervoor kunt gebruiken zijn onder andere de Project Charter en het SIPOC diagram (Suppliers, Inputs, Process, Outputs en Customers).
Measure
De volgende fase van het DMADV model draait om het verzamelen van data. Dit om inzicht te krijgen in de huidige situatie, zodat de klantwensen vertaald kunnen worden naar meetbare specificaties. Naast dat je de klantwensen duidelijk in beeld hebt, stel je dus ook de kwaliteitskenmerken (CTQ’s) vast en verzamel je alvast data over bestaande processen of vergelijkbare producten. Dit kun je doen door metingen uit te voeren, klantfeedback te analyseren en benchmarking toe te passen. Behalve benchmarking, kunnen ook het Kano model en de CTQ tree prettige DMADV tools zijn ter ondersteuning tijdens deze fase.
Analyze
Tijdens de analysefase onderzoek je de verzamelde data om te begrijpen welke ontwerpvereisten essentieel zijn voor een goede uitkomst. Oorzaken analyseren, ontwerpalternatieven identificeren en risico’s en knelpunten in kaart brengen zijn acties die bij deze fase horen. Data-analyses en risicobeoordelingen uitvoeren zijn vaak stappen die hiervoor worden genomen. Dit kan ook in samenwerking met stakeholders of technische experts worden gedaan. De welbekende Ishikawa diagrammen, Pareto analyses en Root Cause Analyses worden vaak toegepast in deze DMADV fase.
Design
Al het onderzoek is gedaan. Nu begin je met het ontwikkelen van een (nieuw) ontwerp dat voldoet aan de eerder vastgestelde eisen. Je gaat ontwerpconcepten ontwikkelen en uitproberen, de gemaakte keuzes onderbouwen met de verzamelde data en klantfeedback inzetten om het design te kunnen verbeteren. Een goede manier om dit te realiseren, is middels prototypes, simulaties of testsessies met gebruikers.
Verify
De laatste stap van de DMADV methode is het toetsen en valideren van het ontwerp voordat het wordt geïmplementeerd. Je gaat dus testen of het design voldoet aan de eisen, de prestaties meten in een gecontroleerde en veilige omgeving en natuurlijk de klanttevredenheid checken. De resultaten worden veelal duidelijk met behulp van pilots en feedbackrondes. Om de gehele fase overzichtelijk te laten verlopen kun je kiezen voor DMADV tools als pilot testen, validatieprotocollen en feedbackanalysesystemen.
Wat zijn de voordelen van het DMADV model voor jouw fabriek?
Het DMADV model helpt fabrieken om vanaf het begin producten en processen te ontwikkelen die voldoen aan klantspecificaties, waardoor kostbare herontwerpen en fouten later in het proces worden voorkomen. Het gestructureerde stappenplan zorgt voor heldere communicatie, sterke risicoanalyses en klantgerichte besluitvorming. Op deze manier kan de kwaliteit worden verhoogd, maar kunnen ook kosten als gevolg van fouten worden teruggebracht en de doorlooptijd van projecten worden verkort. DMADV stimuleert bovendien innovatie en continue verbetering, wat onmisbaar is als je concurrerend wilt blijven in een snel veranderende markt.
Wat is het verschil tussen DMADV en DMAIC?
Als je nog niet volledig gewend bent aan de methoden, kunnen de DMADV methode en de DMAIC methoden in eerste instantie wat op elkaar lijken. Toch zijn ze compleet anders. Maar hoe zit het dan met de DMADV vs DMAIC methode?
De enige overeenkomst die de methoden met elkaar hebben, is dat de focus ligt op het terugbrengen van variatie en het verhogen van de klanttevredenheid door de wensen vanuit de klant centraal te stellen. Het verschil tussen DMADV en DMAIC zit echter in het doel. DMAIC wordt gebruikt om bestaande processen te verbeteren door problemen op te lossen en variatie te verminderen. DMADV daarentegen is gericht op het ontwerpen van nieuwe processen of producten, die direct aan klantwensen voldoen. Waar DMAIC stopt bij het verbeteren, gaat DMADV dus verder met het creëren. Kortom: DMAIC = verbeteren, DMADV = ontwerpen.
Hoe ondersteunt de EZ-GO app bij het uitvoeren van de DMADV methode?
Wil je ook binnen de benadering van Six Sigma DMADV gaan toepassen? De EZ-GO app ondersteunt het uitvoeren van de DMADV methode door elke stap gestructureerd te begeleiden met duidelijke workflows, checklists en formats. Zo kun je binnen het platform projectdoelen vaststellen, data verzamelen, analyses visueel maken met formulieren en dashboards en zelfs plannen documenteren. Dit alles doe je op één centrale plek die voor alle betrokkenen toegankelijk is.
Vragen over de DMADV methode of de EZ-GO app? Neem dan contact op!
Heb je vragen over de DMADV methode of wil je weten hoe de EZ-GO app jouw team kan ondersteunen bij het ontwerpen van efficiënte en klantgerichte processen? Neem dan gerust contact met ons op! Ons team staat klaar om je te helpen met advies, een demo van de app of praktische tips voor jouw project.