TIMWOODS: De acht verspillingen van lean

Productieomgevingen die werken aan efficiënte processen werken vaak met het TIMWOODS model. Achter het ezelsbruggetje TIMWOODS gaan de acht grootste verspillingen binnen lean verscholen. In dit artikel bespreken we de werking en de voordelen van het TIMWOODS model, waarbij we de acht verspillingen natuurlijk stuk voor stuk zullen uitlichten.

Wat is het TIMWOODS model?

Het model van TIMWOODS en lean gaan hand in hand. Het model is dan ook een onderdeel van lean management. Waar lean draait om continu verbeteren door, onder andere, verspillingen tegen te gaan, laat het TIMWOODS model de acht belangrijkste vormen van verspilling zien. In de productiewereld zijn het TIMWOODS model en Value Stream Mapping de meest voorkomende methodieken om verspillingen in de processen te identificeren en verhelpen. Door de methodieken toe te passen in de organisatie wordt er gewerkt aan de efficiëntie en kostenreductie, om uiteindelijk zowel de bedrijfsprocessen als de klanttevredenheid te verbeteren. Voornamelijk in de productie, de logistiek en de dienstverlening wordt TIMWOODS veel toegepast.

Wat zijn de acht verspillingen in lean?

Het ezelsbruggetje TIMWOODS, oftewel de acroniem, bevat de eerste letters van de acht vormen van verspilling binnen lean. Als we TIMWOODS volledig zouden uitwerken, komen dus de verspillingen Transportation, Inventory, Motion, Waiting, Overproduction, Overprocessing, Defects en Skills underutilized naar voren. Wat deze TIMWOODS verspillingen inhouden en hoe eraan gewerkt kan worden, leggen we hieronder voor iedere verspilling uit.

Transportation

Het verplaatsen van mensen, voorraad, producten of deelproducten (transport) kost nu eenmaal tijd. Maar als je niet uitkijkt, kan dit transport zomaar onnodig veel tijd of geld kosten. Bijvoorbeeld als er overbodige routes plaatsvinden of locaties niet goed aan elkaar worden verbonden in de planning. Dit kan niet alleen de kosten verhogen, maar ook het proces vertragen. Om deze lean verspilling te voorkomen kunnen er vaste leveringsroutes worden gehanteerd op bekende tijdsloten, die voorkomen dat er onnodig veel routes plaatsvinden richting dezelfde locatie.

Inventory

Ook in het vasthouden van teveel voorraad schuilt een lean verspilling. Waar teveel voorraad aanwezig is, wordt namelijk onnodig veel fysieke ruimte in beslag genomen, maar ‘bevries’ je ook geld dat niet meteen wordt terugverdiend – zonder dat het ergens anders in geïnvesteerd kan worden. De lead time wordt dus een stuk langer. Om het nog maar niet te hebben over het onderhoud dat wellicht nodig is om de voorraad kwalitatief goed te houden. Het scherp in kaart brengen van de verhouding tussen vraag en aanbod zorgt ervoor dat je niet teveel extra voorraden produceert die te lang blijven liggen.

Motion

Bewegingen en verplaatsingen die kunnen worden voorkomen vormen tevens een lean verspilling. Dit kan namelijk leiden tot tijdsverspilling, onnodige risico’s met betrekking tot veiligheid en de procesefficiëntie. We spreken dan niet alleen van mensen die onnodig bewegen van de ene naar de andere plek, maar ook van apparatuur en machines die heen en weer worden gebracht zonder dat dit noodzakelijk is. Het efficiënt inrichten van werkplekken, zodat alle materialen altijd dichtbij te vinden zijn, is een voorbeeld van een oplossing voor deze verspilling. 

Waiting

Als er mensen, materialen of informatiestukken niet tijdig aanwezig zijn, ontstaan er situaties waarbij er gewacht moet worden. Deze tijd wordt natuurlijk niet efficiënt besteed en dat is zonde. Wachttijden zijn dan ook een belangrijke vorm van verspilling in lean, die je zeker wilt voorkomen waar mogelijk. Om doorlooptijden toch te optimaliseren, kunnen standaard werkinstructies worden gehanteerd of kan er dagelijks een duidelijk schema worden besproken. Op die manier weet iedereen altijd wie en wat er wanneer aanwezig moet zijn en op welke locatie.

Overproduction

In verbinding met de verspilling ‘voorraad’ vinden we de overproductie. Wanneer er meer geproduceerd wordt dan er wordt aangevraagd door de klant, blijft er overbodige voorraad liggen. Dit met hogere opslagkosten als gevolg, evenals de kans dat het product niet meer voldoet aan de eisen vanuit de klant op het moment dat het uiteindelijk wordt verkocht. Maar ook op kantoor vinden we vormen van verspilling. Denk aan overbodig veel kopiëren, overmatig delen van informatie en het opstellen van rapporten waar niet om wordt gevraagd. Niet te ver vooruit werken helpt om deze overproductie te voorkomen, samen met een goede communicatie tussen de organisatie, de klant en de werknemers.

Overprocessing

Naast teveel produceren, kan er ook overbodig veel werk worden verricht. Dit noemen we overprocessing: Een verspilling die ontstaat wanneer je als organisatie meer investeert dan de ontvanger bereid is om terug te leveren. Zo kun je de neiging hebben om extra processtappen toe te voegen, die de waarde voor de klant niet zullen verhogen. Belangrijk dus, om goed de wensen en behoeften van de klant in kaart te blijven brengen, zodat je niet teveel en niet te weinig investeert.

Defects

Als er fouten worden gemaakt is de kans groot dat producten of onderdelen moeten worden afgekeurd en/of opnieuw moeten worden geproduceerd. Materialen, tijd en mankracht worden hierdoor verspild. Door vast te stellen welke fouten of defecten er het vaakst ontstaan en deze aan te pakken kun je de verspilling tegengaan. Een systeem dat afwijkingen in het proces identificeert helpt hierbij, in combinatie met een gestandaardiseerd werkproces.

Skills underutilized 

Werknemers die kennis en kunde hebben die niet optimaal wordt ingezet of werknemers die op een plek werkzaam zijn waar ze hun talent niet volledig kunnen benutten, is een verspilling die vaak over het hoofd wordt gezien. Hierdoor kunnen de motivatie en de productiviteit van de werknemer dalen, maar mis je wellicht ook de kans om een andere afdeling of een ander proces efficiënter en kwalitatiever te maken. Blijf dus in gesprek met de werknemers om alle opties te ontdekken en bied vooral ook passende trainingen aan om skills continu te blijven ontwikkelen.

Wat zijn de voordelen van het TIMWOODS model?

Het TIMWOODS model biedt diverse voordelen bij procesverbetering. Het belangrijkste voordeel is natuurlijk dat het organisaties helpt om lean verspillingen systematisch te herkennen en te elimineren, wat leidt tot efficiëntere processen. De TIMWOODS verspillingen aanpakken helpt teams bij het verkrijgen van meer inzicht in waar geld, tijd en middelen verloren gaan. Dit leidt tot kostenbesparing, verhoogt de productiviteit en verbetert de klanttevredenheid. Daarnaast bevordert het TIMWOODS model het teamgericht denken en continue verbetering.

TIMWOODS model met de EZ-GO app

Om de TIMWOODS verspillingen binnen fabrieksprocessen digitaal inzichtelijk te maken, kan het EZ-GO platform worden gebruikt. Medewerkers kunnen via deze app eenvoudig melding maken van verspillingen als wachttijden, defecten of overproductie. Deze meldingen worden direct gedeeld met het team, waardoor snel actie kan worden ondernomen. De app maakt het mogelijk om verbeterpunten te registreren, op te volgen en visueel te maken via dashboards. Daarnaast helpt EZ-GO bij het vastleggen en borgen van standaarden, wat cruciaal is voor het voorkomen van defecten en het behouden van proceskwaliteit. Door standaarden centraal toegankelijk en visueel te maken, wordt naleving eenvoudiger en eenduidiger voor iedereen op de werkvloer. Door het gebruik van het EZ-GO platform wordt het naleven van het TIMWOODS model dus laagdrempeliger en gestructureerder.

Vragen over TIMWOODS of lean verspillingen?

Heb je vragen over het TIMWOODS-model of het herkennen en verminderen van lean verspillingen in jouw fabriek? Neem dan gerust contact op met EZ Factory. Ons team helpt je graag met praktische oplossingen om processen te verbeteren en verspillingen inzichtelijk te maken. Met onze EZ-GO app ondersteunen we dagelijks operators en teamleiders bij het efficiënt uitvoeren van hun werk.