first time right principe

Voldoe aan klantwensen met het First Time Right principe

Om ervoor te zorgen dat je voldoet aan de verwachtingen van de klant, is het belangrijk dat er geen fouten worden gemaakt in het productieproces. Nu is perfectie natuurlijk niet haalbaar (zelfs Six Sigma gaat ervan uit dat er 3,4 fout op de 1 miljoen gemaakt wordt). Maar het nastreven van perfectie behoort wel tot de mogelijkheden. Door te leren van de gemaakte fouten, kun je het First Time Right percentage van de organisatie verhogen en daarmee beter voldoen aan de klantwensen. We leggen je in deze blog uit hoe dit werkt.

Wat is First Time Right?

Het First Time Right principe draait om het leveren van producten en diensten die in één keer voldoen aan de klantwensen. Dit betekent dat bij iedere stap van het productieproces dient te worden gestreefd naar het leveren van een perfect resultaat, al bij de eerste keer dat de stap wordt uitgevoerd. Het First Time Right principe wordt veelal toegepast in de productie, om kwaliteit en efficiëntie te verhogen, terwijl de kosten omlaag gebracht kunnen worden. First Time Right focust daarmee op één van de Lean verspillingen: fouten. Door het FTR principe door te voeren in de organisatie, bereik je meer procesconfirmatie en hoeven er minder tijd en middelen verspild te worden aan correcties. Dit zal tot een stabielere kwaliteitslevering zorgen, waardoor je als organisatie beter kunt voldoen aan de klantwensen. 

Hoe bereken je het FTR percentage?

Om een First Time Right kpi te kunnen meten en analyseren, moet je het FTR percentage berekenen. Dit doe je door alle stappen uit het productieproces los te beoordelen: Hoe vaak dienen er nog correcties doorgevoerd te worden en welk percentage gaat dan wel First Time Right? Bestaat een productieproces bijvoorbeeld uit vier stappen, dan zul je voor al deze stappen het First Time Right percentage moeten berekenen, om tot het uiteindelijke FTR percentage van het gehele proces te komen. Stel dat er tijdens alle stappen 8 van de 10 keer foutloos wordt gewerkt. Dan is het FTR percentage van iedere stap 80%. Ga je dan uit van 80% van 80% van 80% van 80%? Dan blijft er slechts een 40,96% FTR percentage voor het gehele productieproces over. Ondanks dat iedere ‘afdeling’ dus goed bezig denkt te zijn, is het resultaat voor de klant vele malen minder positief. Minder dan de helft van de klanten ontvangt de eerste keer een product dat voldoet aan de verwachtingen.

Welke invloed heeft First Time Right op een proces?

Door het First Time Right principe te integreren in de organisatie, worden fouten geminimaliseerd. Hierdoor zijn er minder correcties nodig en bespaar je dus op extra tijd en werkzaamheden. Op deze manier kun je met First Time Right de doorlooptijden van het productieproces verkorten en de kosten verlagen. Twee positieve gevolgen, die leiden tot een hogere klanttevredenheid. Doordat iedere medewerker dezelfde verantwoordelijkheid draagt voor het in één keer voldoen aan de klantwensen, wordt er een cultuur van continue verbetering ontwikkeld. Het First Time Right principe heeft dus op verschillende manieren een goede invloed op het productieproces. 

Hoe verbeter je jouw First Time Right score?

Leren van de gemaakte fouten en op zoek gaan naar de werkelijke klantwensen helpt je bij het verbeteren van de First Time Right score. Daarbij is het belangrijk om te achterhalen bij welke overdrachtsmomenten nog fouten worden gemaakt die de FTR score omlaaghalen. Wil je het FTR percentage verhogen, dan kun je de volgende stappen volgen:

  1. Breng het huidige productieproces in kaart en bereken het FTR percentage hiervan. 
  2. Ga op zoek naar de ‘probleemgebieden’ van het productieproces, waar een laag FTR percentage bestaat. 
  3. Creëer oplossingen die de nood aan correcties sterk verminderen en implementeer deze oplossingen in het productieproces om het FTR percentage in de toekomst blijvend te verhogen.
  4. Blijf scherp op kwaliteit en standaardprocedures. Implementeer regelmatige kwaliteitscontroles in het proces, om fouten vroegtijdig te ontdekken en corrigeren. Voer tevens het gebruik van overzichtelijke checklists en formulieren in, om standaardisering te bevorderen en het risico op fouten te verlagen.

Optimaliseer jouw First Time Right score en productieproces met EZ-GO

Met EZ-GO kun je de FTR score en het productieproces verbeteren, door geautomatiseerde en gestandaardiseerde werkmethoden te implementeren. EZ-GO biedt real-time data-analyse, waardoor fouten sneller worden herkend en gecorrigeerd kunnen worden. EZ-GO verhoogt de efficiëntie van het proces, door routinetaken te automatiseren en alle gegevens samen te brengen op één digitaal platform. Daarnaast helpen de ingebouwde assessments en de skillsmatrix bij het beter opleiden van mensen. Dit leidt tot minder menselijke fouten, kortere doorlooptijden en een hogere productiekwaliteit, wat uiteindelijk de FTR-score verbetert. Om de kans op fouten nog kleiner te maken, kunnen medewerkers verbeterideeën melden met de actiemodule. Ben je ook van plan om een First Time Right kpi op te stellen? Vraag dan gerust een demo aan. We laten je graag alle mogelijkheden van EZ-GO zien!