Aantrekken en onboarden van nieuwe generatie operators

De nieuwe generatie operators zijn digital natives. Zij zijn opgegroeid met internet, apps en gebruiken hun mobiele telefoon voor alles. Bij hen moet je niet aankomen met een papieren checklist of een werkinstructie in een ordner (‘Een wat?’). Een operators-app zoals EZ-GO sluit helemaal aan bij hun leefwereld. Dat maakt inwerken makkelijk en de baan aantrekkelijker – belangrijk in tijden van personeelsschaarste.

 

Er is een groot tekort aan goede operators in Nederland. Als bedrijf moet je je dus onderscheiden als aantrekkelijke werkgever. Zaken zoals salaris en arbeidsvoorwaarden zijn belangrijk, maar op de eerste plaats komt dat je interessant werk biedt. Een moderne werkomgeving, met veel autonomie en leuke collega’s, dat is een reden om voor een bedrijf te kiezen, blijkt uit onderzoek.

 

Aantrekkelijk werk

Een operators-app zoals EZ-GO geeft de operator veel autonomie. De app werkt op een tablet die bij de lijn ligt, en geeft zelf aan welke checks, taken of audits er uitgevoerd moeten worden. Digitale werkinstructies maken het makkelijk om op elk moment na te kijken hoe iets ook alweer moest. Zo kan een medewerker snel na het inwerken autonoom, veilig en efficiënt werken. Dat is heel wat anders dan steeds te moeten zoeken naar lijsten of er maar weer een ervaren collega bijroepen omdat je het even niet meer weet. De autonomie die de app geeft, wordt door operators zeer gewaardeerd.

 

Eenvoudig inwerken

Het inwerken van nieuwe operators gebeurt in het algemeen door ervaren collega’s. Op sommige seniore collega’s wordt daarom een onevenredig beroep gedaan. Met een goed operatorsplatform is dat niet meer nodig. Na het uitleggen van de belangrijkste taken, kan de nieuwe operator snel zelfstandig aan de slag. De digitale app bevat visuele werkinstructies met duidelijke foto’s en video’s, die op elk moment te raadplegen zijn. De digitale checklijsten zorgen ervoor dat er geen stap vergeten kan worden. De visuele opzet heeft een extra voordeel: ook operators die geen vloeiend Nederlands spreken, kunnen er gemakkelijk mee werken.

 

Problemen zelf oplossen

Autonomie betekent ook: gemakkelijk zelf problemen oplossen. Denk aan het vastlopen van materiaal of een onderdeel dat lostrilt. Wanneer er in de app werkinstructies beschikbaar zijn om zulke problemen op te lossen, kan de operator dit zelf doen. Het scheelt tijd, de technische dienst hoeft er niet bij te komen en de operator ervaart controle over zijn eigen werkomgeving.

 

Continu trainen en verbeteren

Tot slot kan een operator vanaf de eerste werkdag bijdragen aan verbeteringen. Een goede operators-app bevat namelijk de mogelijkheid om problemen en verbetersuggesties te melden. In EZ-GO doet een operator dat door een actie aan te maken en deze aan de juiste persoon toe te wijzen. Zulke meldingen zijn ook zichtbaar in het dashboard van het platform, naast verschillende statistieken. Wanneer een bepaald probleem of storing vaker voorkomt, kan dat besproken worden in het werkoverleg en zo zet de operator zelf de gewenste verbetering in gang.

 

Meer werknemerstevredenheid, minder verloop

Door te werken met een operatorsplatform en app zoals EZ-GO zijn nieuwkomers op de productievloer snel ingewerkt, kunnen ze direct zelfstandig aan de slag en is er minder druk op het ervaren personeel voor de onboarding. De app maakt het werk van operators leuker en gemakkelijker en geeft een sterk gevoel van autonomie. Wij noemen dat: power to the operator! Daarmee verbeter je de werknemerstevredenheid en dat voorkomt verloop.

 

Meer weten over de mogelijkheden van het EZ-GO platform? Neem dan contact met ons op!