Wil je altijd alles uit jouw bedrijf halen? Dan werk je waarschijnlijk al vanuit de continu verbeteren methode of ben je van plan om hier op korte termijn mee te beginnen. De verbetercyclus is hierin een essentieel onderdeel, dat een bedrijf er non-stop aan herinnert bezig te zijn met potentiële verbeterpunten en passende oplossingen. Hoe een verbetercyclus er voor jouw bedrijf uit kan zien en wat je ermee kunt bereiken? Dat lichten we natuurlijk uitgebreid toe, met wat extra oog voor de beste methodieken om te gebruiken.
Wat is een verbetercyclus?
Je kunt een verbetercyclus zien als een gestructureerde methode om processen continu te kunnen blijven verbeteren. Een verbetercyclus omvat doorgaans vier fasen: plannen, uitvoeren, controleren en bijsturen. Deze verbetercyclus fasen noemen we ook wel Plan, Do, Check Act (PDCA). In de PDCA cyclus worden verbeterdoelen en strategieën vastgesteld, plannen geïmplementeerd, resultaten gemeten en geëvalueerd en aanpassingen doorgevoerd voor nog meer verbetering. Op die manier voert de PDCA cyclus de hoofdtoon binnen een cultuur van continue verbetering. Tevens het DMAIC model wordt veel toegepast om problemen te identificeren, oorzaken te analyseren, oplossingen te implementeren en resultaten te controleren. Daarmee is ook het DMAIC model een kwalitatieve verbetercyclus.
De voordelen van een verbetercyclus
De methodische aanpak van een verbetercyclus, zoals PDCA of DMAIC, zorgt voor veel helderheid en discipline binnen het verbeterproces. Hierdoor worden doelstellingen duidelijker en worden er duurzamere resultaten behaald. De verbetercyclus bevordert dus de cultuur van continue verbetering, met meer efficiëntie en een hogere kwaliteit als positief gevolg. Deze zelfde cultuur leidt ook tot meer betrokkenheid vanuit de medewerkers en een vroegtijdige herkenning van mogelijke problemen of fouten. Kwaliteit wordt verhoogd, tijd wordt bespaard, kosten worden bespaard en de klanttevredenheid dus uiteindelijk weer verhoogd. Al met al wordt het gehele bedrijfsproces verbeterd, als gevolg van procesconfirmatie.
Hoe zet je een verbetercyclus in bij jouw onderneming?
Bij het starten van de continu verbeteren methode, is het belangrijk dat je de juiste methodieken kiest om je hierbij te ondersteunen. Geschikte methodieken voor verbetercyclussen, zijn onder andere de PDCA cyclus en het DMAIC model. Zowel PDCA als DMAIC pakken problemen systematisch aan en maken het mogelijk om processen voortdurend te optimaliseren en betere inzichten te verkrijgen die helpen bij onder andere audits. Doordat er bij beide methodieken gewerkt wordt met een gestructureerde aanpak, kun je als bedrijf sneller en effectiever reageren op de veranderende markt en klantbehoeften. Hieronder gaan we op beide methodieken dieper in.
PDCA cyclus
Zoals hierboven al even benoemd, bestaat de PDCA cyclus uit vier fasen: Plan, Do Check en Act. Door deze vier fasen van de cyclus voortdurend te volgen, zet je continue verbetering in werking voor jouw organisatie. We lichten het doel van iedere PDCA fase nog even toe.
- Plan: Begin met het identificeren van een probleem of verbeterkans. Stel duidelijke doelen en ontwikkel een actieplan met stappen om de gewenste verbeteringen te realiseren.
- Do: Tijd voor actie! Voer het plan uit op kleine schaal om de effectiviteit te testen. Betrek medewerkers bij de veranderingen en doelen en zorg voor de benodigde middelen en training om alles te kunnen realiseren.
- Check: Meet en analyseer de resultaten van de uitgevoerde acties. Vergelijk deze vervolgens met de vooraf vastgestelde doelen om te bepalen of de verbetering succesvol was.
- Act: Pas het plan aan op basis van de vergelijkingen die in de check-fase zijn gemaakt. Zijn de behaalde resultaten zoals gewenst? Voer dan de verbeterde aanpak breder in binnen het bedrijf en monitor continu de prestaties. Hierna begin je opnieuw met fase één, om de verbeterkans nog verder te optimaliseren of een nieuw probleem aan te pakken.
DMAIC model
DMAIC staat voor Define, Measure, Analyze, Improve en Control. Net als bij de PDCA cyclus, is het bij DMAIC de bedoeling dat je alle fasen herhaaldelijk doorloopt, om continue verbetering na te streven. Hieronder lees je meer over de kern van iedere fase uit het DMAIC model.
- Define: In deze eerste fase definieer je het probleem of de verbetering die moet worden aangepakt. Je stelt een projectteam samen en identificeert klantvereisten en bedrijfsdoelen.
- Measure: Verzamel hierna gegevens om de huidige prestaties beter te begrijpen. Hanteer meetbare criteria en stel een baseline vast om verbeteringen effectief te kunnen meten.
- Analyze: Analyseer de gegevens, om de oorzaken van het probleem te achterhalen. Dit doe je met kwalitatieve tools, die statistiek inzetten om kernproblemen en verbeterkansen uit te lichten.
- Improve: Ontwikkel oplossingen voor de vastgestelde problemen en voer deze door om de resultaten te verbeteren. Vergeet niet om met regelmaat tests uit te voeren en de medewerkers uitgebreid te betrekken bij het proces.
- Control: Monitor de verbeteringen om zeker te stellen dat de oplossingen die je hebt bedacht ook op de langere termijn werken. Stel controlesystemen in en voer periodieke evaluaties uit om de continuïteit te waarborgen.
Zelf aan de slag met een verbetercyclus
Ook EZ-GO is ingesteld om volgens PDCA te werken. Taken kunnen worden gepland, uitgevoerd, geëvalueerd en opgelost. Zo kan men verbeteracties melden, bijvoorbeeld als er een zuignap wekelijks wordt gecontroleerd, maar deze al meerdere malen versleten blijkt te zijn op het moment van controle. Door de aangemaakte verbeteractie van de operator, kan de kwaliteit van de zuignappen worden bekeken of de inspectiefrequentie worden verhoogd als zijnde oplossing. Voor een beter totaalbeeld van de mogelijkheden van EZ-GO, kun je altijd een demo bij ons aanvragen. Hiermee geven we je meer inzicht in de manier waarop EZ-GO jouw verbetertraject(en) kan optimaliseren en vereenvoudigen.