FrieslandCampina werkt sinds 2018 met de EZ-GO app en verbetert daarmee de veiligheid, de kwaliteit en de efficiency binnen hun productielocaties. Eén van de essentiële onderwerpen waarvoor FrieslandCampina de app gebruikt is autonoom onderhoud. Dit is een methode binnen continu verbeteren om de werkomgeving en machines te verbeteren, meer eigenaarschap te creëren bij operators en teamleiders en standaarden te borgen in de fabriek. In veel gevallen loopt de invoering van de EZ-GO app parallel met de implementatie van Autonoom Onderhoud (AO), dat daardoor sneller en effectiever kan worden ingericht en meer resultaat oplevert.
Eén van de belangrijkste reden voor FrieslandCampina om de EZ-GO app in te voeren was dat het een alternatief biedt voor de papieren checklists, AM-taken, werkinstructies en auditformulieren die in veel locaties nog gebruikt werden. Het overzetten daarvan in de app wordt gedaan door direct betrokkenen zoals operators en teamleiders. Plant manager Leeuwarden, Challako van Gerrevink: ‘Het invoeren in de app was gebruiksvriendelijk. We hadden een tafel vol met procedures en instructies op papier. In twee dagen tijd hebben we die allemaal in de EZ-GO app gezet.’
Al snel ontdekte het bedrijf meer voordelen, waaronder de visuele inrichting van de app, met foto’s en filmpjes. Jacob Scheffer, die in Leeuwarden CI-specialist is: ‘Papier is multi-interpretabel; met een foto of filmpje is voor iedereen de standaard duidelijk. Daar is geen discussie over.’ Ook het inwerken van nieuwe of tijdelijke krachten wordt daardoor gemakkelijker: een keer meelopen en een operator kan zelfstandig met de app aan de slag.
In veel gevallen loopt de invoering parallel met een AM-traject, ook in Lochem, zo vertelt CI-projectmanager Hidde Essers: ‘Schoonmaak-, inspectie- en andere terugkerende taken worden nu uitgevoerd met behulp van de app. De machines zijn in goede basisconditie en de inspecties zijn dusdanig dat ze dat ook blijven. Dat heeft ook een positief effect op de Operationele Efficiency.’
Hij adviseert ook anderen om de link met autonoom onderhoud te maken voor de functionaliteit taken in de EZ-GO app. ‘Wanneer je al goede procedures hebt, kun je die gemakkelijk overzetten in de app. Heb je die nog niet, dan is het verstandig het AM-traject parallel te laten lopen met de invoering van de app. Ga vooral niet eerst alles in papieren vorm of met T-Cards uitwerken maar zet dingen direct in de EZ-GO app.’
“De EZ-GO app is de enabler van verbeteringen. Ik kan alleen maar zeggen: doen, doen, doen!“
Operators kunnen in de app ook ‘acties’ aanmaken, zoals voorstellen voor verbeteringen in het controleproces of mogelijke problemen in de productie. Hidde Essers: ‘Monteurs werken nauwer samen met de operators en hebben inmiddels verschillende onderhoudstaken aan de operators overgedragen waardoor ze zelf meer toekomen aan structureel onderhoud. Er is meer contact, meer vertrouwen en operators en Technische Dienst werken samen aan oplossingen voordat er problemen ontstaan. De app faciliteert dat.’
De digitale applicatie genereert overzichten en rapportages die in teamoverleg kunnen worden besproken. Waardevol, vindt CI-specialist Scheffer: ‘Aan de statistieken kun je zien welke punten aandacht nodig hebben of aanpassing behoeven en dat bespreken we in ons overleg met de operators. Zo komen we steeds tot een verdere efficiencyverbetering.’
Is het de moeite waard, vroegen we tot slot aan CI-manager Jacqueline Kerstma uit Wolvega. Die is er duidelijk over: ‘Het is ontzettend logisch en zichtbaar dat de app veel oplevert. We hebben overzicht, we kunnen sturen, we verbeteren het proces, de veiligheid, de kwaliteit en de efficiency. De EZ-GO app is de enabler van verbeteringen. Ik kan alleen maar zeggen: doen, doen, doen!