Uzimet is de enige bladloodproducent van de Benelux. Bij de verwerking van dit materiaal staan veiligheid, kwaliteit en verantwoorde productie voorop. Het EZ-GO platform helpt daarbij en verbetert bovendien de interne communicatie, de voorraadbeheersing en de ISO-rapportage.
In een bedrijfsfilmpje is goed te zien hoe de verwerking van het lood in zijn werk gaat en hoe belangrijk de veiligheid daarbij is. Iedereen werkt met beschermende kleding en verschillende soorten adembescherming, tot hele pakken aan toe. ‘Veiligheid staat bij ons op 1,’ bevestigt Operations Director Franklin Weenink. ‘Het belangrijkste bij loodverwerking is dat je geen stof inademt. Daarom hebben we onder andere een enorme afzuigmachine; als die het niet zou doen, werken we geen seconde verder. We zorgen dat die altijd in orde is en daarom doen we veel controles en preventief onderhoud. In alle stappen van het verwerkingsproces zijn er veel taken die dagelijks of wekelijks moeten gebeuren om het proces goed te laten lopen en de veiligheid en gezondheid voor iedereen te garanderen. Doordat taken binnen EZ-GO pro-actief worden aangeboden, gestructureerd worden afgewerkt en doordat elke afwijking makkelijk te melden is, zijn er minder verstoringen. Dat is goed voor de productiviteit, de kwaliteit en de veiligheid. Bovendien hebben we geen papieren meer op de werkvloer, wat notoire stofverspreiders waren.’
De keuze voor EZ-GO kwam voort uit een aantal belangrijke voordelen die Uzimet erin zag. Ten eerste de praktische en eenvoudige opzet; geen lange teksten maar eenvoudige foto’s die direct duidelijk maken wat er moet gebeuren. Daarnaast de pro-actieve insteek: taken en controles worden per dag weergegeven en hoeven niet op een papiertje te worden opgezocht. En tot slot de verbetering van de communicatie. Weenink: ‘Iedere operator kan afwijkingen of opmerkingen melden in de app en direct aan de juiste persoon toewijzen. In sommige gevallen is een structurele aanpassing gewenst. Dan is het heel gemakkelijk om in EZ-GO een taak te wijzigen of toe te voegen.’ Productieleider Akash Soochitsingh vult hem aan: ‘We hebben elke ochtend een dagstart, die wij de GO-meeting noemen. Daarin bespreken we alle verstoringen en meldingen van de afgelopen 24 uur met de operators en de staf, zoals facilitair management en de technische dienst. Voor de complexere zaken beslissen we samen wat er moet gebeuren. Degene die de actie heeft gemeld, is de enige die hem kan afmelden.’ Een goede zaak, vindt Weenink: ‘Zo weet je zeker dat het punt echt naar tevredenheid is opgelost.’
“Als ik zie hoe veel plezier wij ervan hebben, zou ik het iedereen aanraden.”
De implementatie van de app bij Uzimet is door Weenink en Soochitsingh samen gedaan. Dat betekent het doorlopen van de processen, het maken van de instructies en de foto’s, en de invoering daarvan op het platform. ‘Dat was een flinke klus,’ vertelt Soochitsingh, ‘onder andere omdat we de gelegenheid hebben gebruikt om een aantal checklijsten en werkinstructies goed op te schonen. Maar het is het helemaal waard. De rest van het team is hier natuurlijk bij betrokken en alle operators zijn getraind, zodat zij ook direct acties in EZ-GO kunnen aanmaken. Ze zijn heel positief over de app, vooral omdat het sneller is. Ze hoeven niet meer met papier rond te lopen, cijfertjes op te schrijven, lijsten in te leveren, die dan weer overgetikt moeten worden. Bovendien kun je geen taken of controles meer vergeten, omdat de app precies vertelt wat er die dag moet gebeuren.’
In een omgeving waar veiligheid zo belangrijk is, kun je ook verwachten dat er meer dan gemiddeld audits plaatsvinden. ‘Voorheen kostte een audit makkelijk 2 tot 3 uur,’ verzucht Weenink. ‘Dan moest er iemand met papier de fabriek in, afvinken, foto’s maken, terug naar kantoor met die papiertjes en uitwerken. Nu loopt diezelfde persoon met de iPad de vloer op, vinkt aan, maakt een foto in de app, tikt op send en klaar. Het scheelt per audit zomaar 2 uur.’
Natuurlijk voldoet Uzimet aan de belangrijkste ISO-certificeringen voor kwaliteit, arbo en milieu. De rapportage daarover wordt met EZ-GO ook een stuk gemakkelijker, vertelt Weenink. ‘Alles ligt vast in het platform, dus je kunt direct aantonen hoe je dingen doet. Bovendien zijn er nu extra eisen op het gebied van consultatie en participatie van medewerkers, wat in EZ-GO uitstekend geborgd is, omdat iedereen met elkaar in de app communiceert.’
Een interessante toepassing die Soochitsingh heeft toegevoegd, is de checklijst voor voorraden. ‘We hebben 17 hardlopers waar we altijd voorraad van willen hebben. Ik heb een vaste afspraak met sales dat ik hen elke maandag doorstuur hoeveel we nog van die artikelen hebben. Ook dat deed ik op papier, nu doe ik dat via een checklijst in EZ-GO. Achter elk artikel hoef ik alleen maar een nummertje te zetten en bij sales hebben ze direct de informatie binnen.’ Hij lacht: ‘Alleen al het feit dat je geen handschriften meer hoeft te ontcijferen scheelt veel. Sinds de invoering van de app zijn er beduidend minder verschillen in de voorraadcijfers.’
‘Er is nog zoveel meer mogelijk,’ vervolgt hij, ‘er zitten nog veel functionaliteiten in het platform die we nog niet gebruiken en die we verder moeten verkennen. Ik ben heel blij met de stappen die we tot nu toe gezet hebben. Het maakt mijn werk als productieleider gemakkelijker, de interne communicatie is verbeterd en de processen lopen beter, zowel op de vloer als tussen de afdelingen binnen Uzimet.’
Weenink sluit af: ‘We gebruiken dit nu in een productieomgeving, maar het is een universeel gegeven dat je efficiënter en veiliger kunt werken als je het makkelijker en eenduidiger maakt om taken uit te voeren. Dat is ook uitstekend toepasbaar in een financiële omgeving, of in dienstverlening. Het EZ-GO platform is zo opgezet dat je de structuur krijgt aangeboden, en die vervolgens met je eigen werkinstructies, checklijsten en audits inricht. Dus het is overal te gebruiken. En als ik zie hoe veel plezier wij ervan hebben, zou ik het iedereen aanraden.’