Lead time

Uitleg over lead time; wat is het en hoe verkort je het?

Als we spreken over het bereiken van een efficiënt productieproces is het verkorten van de lead time een essentieel onderdeel. Maar wat is lead time nu precies? En op welke manier kun je de lead time verkorten om een efficiënter algeheel proces te bereiken? Wij leggen het je uit!  

Wat is de doorlooptijd van een product? 

In het Nederlands kennen we lead time ook wel als doorlooptijd. De term doorlooptijd wordt vaak gebruikt, maar niet altijd op de juiste momenten. Zo wordt lead time vaak door elkaar gehaald met de cycle time. Echter zijn de definities van cycle time vs lead time toch echt verschillend. De lead time, oftewel de doorlooptijd, van een product is de tijd die het totale productproces inneemt – van het plaatsen van de bestelling door de klant tot het maken van het product en levering van het product op het gewenste adres. Omdat er wordt gekeken naar de totale tijd die nodig is om een bestelling te kunnen leveren, noemen we de lead time ook wel de delivery lead time. De doorlooptijd omvat dus alle stappen die nodig zijn om een bestelling te verwerken, inclusief de wachttijden tussen de benodigde processtappen in. Denk aan de tijd die het systeem nodig heeft om de order te verwerken. De doorlooptijd van een productieproces zegt veel over de efficiëntie en de mogelijkheden om deze te verbeteren. Het regelmatig opnieuw berekenen van de lead time binnen de supply chain is dus een goede basis voor het ontdekken van verbeterpotentieel van processen in de fabriek.  

Waarom is de doorlooptijd / lead time belangrijk? 

Een lange doorlooptijd betekent simpelweg verspilling van tijd. Deze tijdsverspilling kan op één of meerdere plekken in het productieproces ontstaan. Wellicht zijn er productieprocessen die regelmatig opnieuw moeten worden uitgevoerd en zo veel tijd kosten of zijn er stappen binnen het productieproces die niet feilloos op elkaar aansluiten en zo voor veel wachttijd zorgen. Deze onnodige oorzaken van een langere doorlooptijd kan negatieve effecten hebben op de winstgevendheid en de klanttevredenheid. Zo kunnen klanten geïrriteerd raken als ze langer op hun bestelling moeten wachten dan verwachten, kunnen zakelijke relaties in de problemen komen met de eigen planning als de order niet tijdig wordt geleverd en kost het ook nog eens extra geld om stappen in het productieproces opnieuw uit te moeten voeren. De doorlooptijd verkorten is dus een sleutel tot een hogere efficiëntie binnen het productieproces, met een hogere klanttevredenheid en stijgende winstgevendheid als positieve uitkomst.  

Hoe bereken je de lead time? 

Wil je de lead time van jouw supply chain berekenen? Dan kun je dit eenvoudig zelf doen. De lead time wordt namelijk gevormd door drie verschillenden soorten tijd: bewerkingstijd, wachttijd en hersteltijd. Tel je deze tijden bij elkaar op, dan kom je op de doorlooptijd van het proces. De bijbehorende formule voor lead time luidt als volgt: 

hoe bereken je de lead time

Doorlooptijd = bewerkingstijd + wachttijd + hersteltijd 

Hieronder leggen we je uit waar je rekening mee kunt houden bij al deze onderdelen van de doorlooptijd.  

  • Bewerkingstijd 

De bewerkingstijd omvat de tijd die nodig is om waarde toe te voegen aan het product. Dit noemen we in Lean termen ook wel Value Add Time of VAT. De bewerkingstijd is dus de totale tijd die nodig is voor elke processtap.  

  • Wachttijd 

De wachttijd is de totaliteit van de momenten waarop het product ‘stil ligt’. We spreken bij wachttijd daarom over de tijd tussen de bewerkingsstappen in. Binnen de wachttijd valt ook de transporttijd (de tijd die nodig is om de producten te verplaatsen van fabriek naar ontvanger). Je kunt ervoor kiezen om de transporttijd als extra, los onderdeel van de doorlooptijd te zien. Zeker als er sprake is van veel transporttijd binnen het proces is dit aan te raden.  

  • Hersteltijd 

We hadden het eerder al even over een verlengde doorlooptijd als gevolg van stappen in het productieproces die niet altijd in één keer (correct) worden uitgevoerd en hierdoor herhaald zullen moeten worden. Dit is precies waar het bij de hersteltijd om gaat. De hersteltijd is de tijd die het in kost om een stap in het productieproces te herstellen, omdat deze eerder niet of niet goed is uitgevoerd. 

Doorlooptijdverkorting  

De doorlooptijd kan dus door een aantal soorten tijd worden beïnvloed. Tijdsverspillingen zullen plaatsvinden bij één of meerdere stappen die onder te brengen zijn in één of meerdere van deze onderdelen van de doorlooptijd. Zo kun je de doorlooptijd verkorten door de wachttijd aan te pakken, met in het bijzonder de transporttijd. Reduceer je de transporttijd en elimineer je daarmee de tijdverspilling, dan ben je actief bezig met doorlooptijdverkorting. Heb je ontdekt dat de meeste verspilling terug te brengen is onder de hersteltijd? Dan kun je dit snel en eenvoudig aanpakken door alle stappen binnen het productieproces continu hetzelfde uit te laten voeren op een efficiënte manier. Heldere checklists en werkinstructies kunnen hierbij helpen. Want als er audits voor de deur staan wil je immers aan kunnen tonnen dat alles consistent op een veilige en efficiënte wijze wordt gedaan. Ook klaar om de doorlooptijd te verkorten met behulp van digitale werkinstructies en checklists van het EZ-GO platform? Benader ons dan zeker even voor meer informatie!