Met het EZ-GO platform wilde margarineproducent Upfield meer grip krijgen op Autonoom Onderhoud en sneller reageren op afwijkingen. Er bleken meer voordelen te zijn, met name in het efficiënt opstarten en omstellen van machines.
Process Improvement Manager Ronald Mol is een ervaren manager bij Upfield en hij werkte door de jaren heen aan de professionalisering van de processen. ‘In 1997 begonnen we met Total Productive Maintenance. Vanaf toen legden we steeds meer autonoom onderhoudstaken neer bij de operators. Al die tijd deden we dat op papier.’
‘Toen we kennismaakten met het digitale platform EZ-GO, zagen we daar twee belangrijke voordelen in: we kunnen beter in kaart brengen en vastleggen dat taken uitgevoerd zijn en we kunnen afwijkingen beter opvolgen. Dat blijkt inderdaad uitstekend te werken. Het doorlopen en afvinken van checklijsten is gemakkelijk en operators werken hier graag mee. Ook het opvolgen van afwijkingen is heel effectief. Als een operator een afwijking signaleert, stuurt hij of zij deze naar de ondersteunende groep (Technische Dienst, Elektro en Instrumentatie Dienst en de Proces Improvement Manager). Deze groep onderneemt dan actie, eventueel samen met de operator. Via de app wordt de actie aan de operator teruggekoppeld, die kan aangeven of het goed is opgelost. Dat maakt de app erg sterk.’
Naast checklijsten bevat het EZ-GO platform ook taken en werkinstructies, die operators onder andere gebruiken bij het opstarten en omstellen van machines. ‘Voorheen deden operators dat vaak op hun eigen manier,’ vertelt Mol. ‘We hebben gezamenlijk per taak uitgezocht wat de beste werkwijze is. In de app staan nu checklijsten die we gebruiken bij het opstarten en omstellen. Hierdoor is de methode eenduidig en wordt het nastellen tot een minimum beperkt. Dat bespaart veel tijd.’
“EZ Factory denkt vanuit de operator”
De machines van Upfield draaien verschillende formaten en gebruiken daarbij verschillende procesparameters. Soms is het nodig om die toch wat bij te stellen. In de EZ-GO app is van alle programma’s van alle machines een foto opgenomen van de ‘0-stelling’. Elke operator kan dus te allen tijde gemakkelijk terugkeren naar de uitgangssituatie. Voor Upfield is dat van grote toegevoegde waarde.
De meeste taken rondom Autonoom Onderhoud kon Upfield een-op-een overzetten in EZ-GO. Inmiddels kijkt er altijd een unittechnicus mee naar de lijsten. ‘Soms blijken bepaalde checks of stappen achterhaald en dan is dit een goed moment om dat aan te passen,’ vertelt Ronald Mol. Daarnaast maakte het bedrijf nog een belangrijke efficiencyslag. ‘Maandelijkse taken waren in de loop van de tijd steeds meer geclusterd geraakt, waardoor in sommige weken een enorme berg maandelijkse controles op het programma stond. Zulke pieken veroorzaken onnodig veel druk op de werkvloer. Tegelijkertijd kun je ze niet zomaar over vier weken verdelen: taken die fysiek dicht bij elkaar liggen, kun je het best in één keer uitvoeren. EZ Factory heeft ons geholpen met een analyse en een betere verdeling van die taken. Dat geeft meer stabiliteit in de workload en minder druk op de vloer.’
Upfield ontdekt nog steeds extra toepassingen en breidt het gebruik van EZ-GO uit, onder andere met audits op het gebied van veiligheid en kwaliteit. Voor Mol past het allemaal uitstekend binnen de ambitie van continu verbeteren: ‘Het overzicht dat de checklijsten bieden, de duidelijke visuele werkinstructies, de mogelijkheid om problemen te melden en te volgen, aangevuld met de auditmogelijkheden, al die zaken samen geven veel meer controle over de processen en helpen om ze te verbeteren, direct vanaf de vloer.’