Voor een probleemloze en efficiënte productie is het nodig dat operators makkelijk kunnen communiceren met elkaar en met de operationele systemen. Maar wat is daarvoor de beste vorm? Ze hebben meestal geen eigen bureau of computer op de werkvloer. Een connected worker platform zorgt voor de juiste ondersteuning, voorkomt fouten en verbetert de productiviteit.
Om efficiënt en veilig te werken moeten collega’s in de productie veel met elkaar communiceren. Er zijn verschillende kritische momenten, bijvoorbeeld een shift handover, production start-up of changeover. Gebeurt dat mondeling of met papieren lijstjes, dan kost het veel tijd. Bovendien is het zeer foutgevoelig. Gevolg: storingen, fouten, kwaliteitsverlies en frustratie bij collega’s.
Operators zijn de belangrijkste schakel in het productieproces. Toch krijgen ze vaak beperkte middelen om hun werk te ondersteunen, zoals papieren checklists en complexe systeeminterfaces. Die zijn een bron van ergernis en werken niet. Wat wél werkt is een gebruiksvriendelijk systeem dat helemaal is afgestemd op de operationele processen: een connected worker platform.
De connected worker
Zo’n connected worker platform ondersteunt de communicatie binnen een ploeg, de interactie met productiesystemen en de communicatie naar het management.
EZ-GO is zo’n connected worker platform. Het bevat digitale werkinstructies, checklists, audits en de mogelijkheid om problemen snel te melden. De statistieken maken continuous improvement mogelijk. Het EZ-GO platform is ontwikkeld in nauw overleg met operators, omdat zij er elke dag mee moeten werken.
Hoe werkt een connected worker platform?
Wat zijn de voordelen van een connected worker platform? Dat laten we zien aan de hand van de functionaliteiten in EZ-GO.
Op elke werkplek ligt een tablet met de EZ-GO app. Hier haalt de operator bijvoorbeeld checklists op, of bekijkt de meldingen van de vorige ploeg. Deze informatie is altijd beschikbaar op de plek waar deze nodig is. Bij een overdracht wordt er nooit iets vergeten, want alle informatie staat in de app.
De content wordt digitaal en centraal bijgehouden. Daardoor is deze altijd up-to-date en voor iedereen beschikbaar. Dus nooit meer verschillende versies van dezelfde werkinstructie, iedereen werkt op dezelfde manier. De informatie is gemakkelijk bij te werken en direct voor iedereen zichtbaar.
Wanneer een operator een check uitvoert, vinkt hij of zij deze in de app af. Zijn er issues, dan worden die gemeld en aan de juiste persoon toegewezen. Iedereen heeft dus altijd inzage in uitstaande issues en ze worden snel opgelost.
Alle checks en overdrachten worden digitaal vastgelegd. Dat levert een schat aan informatie op. Zie je bijvoorbeeld dat er op bepaalde punten in het productieproces vaak problemen zijn, dan kun je die aanpakken. Het connected worker platform is daarmee ook een bron van continuous improvement.
Waar moet je op letten?
Investeer je in een connected worker platform, let dan op een aantal zaken.
- Is het gebruiksvriendelijk? Betrek altijd operators bij de demo’s; zij zijn immers de mensen die er het meeste mee gaan werken.
- Je kunt de content zelf vullen en bijhouden? Processen veranderen en verbeteren steeds. Kun je dit zelf gemakkelijk in het platform verwerken?
- Is er een goede interface met andere systemen? Kun je er statistieken uithalen om in het werkoverleg te bespreken? En is er de mogelijkheid om de app te koppelen aan bijvoorbeeld een systeem van de technische dienst?
- Is het schaalbaar? Kun je gemakkelijk meer mensen aansluiten? En is het eenvoudig om nieuwe functies aan te zetten, zoals audits?
- Geeft het voldoende mogelijkheden voor visuele content? Een foto of film zegt vaak meer dan 1.000 woorden, vooral in een productie-omgeving. Is het gemakkelijk om beeldmateriaal aan werkinstructies of checklists toe te voegen?
Een connected worker is een blije worker
Natuurlijk, veiligheid, productiviteit en kwaliteit zijn belangrijk. Maar wat nog wel eens vergeten wordt: een operator die goed wordt ondersteund, zal ook met meer plezier werken. Dat is misschien wel de belangrijkste opbrengst van een connected worker platform.
De ploegenoverdracht wordt makkelijker, de start-ups en change-overs gaan sneller en er zijn minder storingen. Digitale werkinstructies maken het inwerken makkelijker en zijn later altijd weer te raadplegen. Als er iets beter kan, heeft de operator de mogelijkheid om dat zelf in gang te zetten. Dat geeft meer autonomie en werkplezier. En dat is weer uitstekend voor de productiviteit.
Wil jij je operators ook toegang geven tot een connected worker platform? We geven graag een demo van het EZ-GO platform. Neem contact met ons op en vraag naar de mogelijkheden.