De 8 pilaren van TPM

TPM (Total Productive Maintenance) is een methodiek die binnen de productie veel wordt toegepast om systemen voor productie en kwaliteit te onderhouden en verbeteren. Total Productive Maintenance bestaat uit verschillende onderdelen, die ook wel pilaren worden genoemd. In totaal zijn er 8 TPM pilaren. Deze ‘8 pillars of TPM’ gaan stuk voor stuk dieper in op een belangrijk thema voor de fabriek. In deze blog bespreken we alle TPM pilaren en de reden dat ze essentieel zijn voor een optimaal productieproces.

Pilaar 1: Gericht verbeteren

Bij deze eerste TPM pilaar ligt de focus op het analyseren van problemen en het vaststellen van kernoorzaken. Door werknemers van verschillende afdelingen binnen de organisatie samen proactief te laten werken aan continue verbetering worden (terugkerende) problemen sneller erkend en opgelost. Om de problemen te analyseren en tot de kernoorzaken te komen, kan er gebruik worden gemaakt van brainstormsessies, flowdiagrammen en Planned Maintenance analyses. Maar ook Ishikawa diagrammen, ook wel visgraatdiagrammen genoemd, worden vaak ingezet voor deze eerste TPM pilaar.

Pilaar 2: Autonoom onderhoud

Van alle TPM pilaren legt deze tweede pilaar de meeste verantwoordelijkheden in de handen van de operator: autonoom onderhoud dus. Door de kennis en het takenpakket rondom de machines te verhogen, zijn operators beter betrokken bij routineonderhoud. Hierdoor worden opkomende problemen eerder herkend en groeit de technische kennis onder de operators. Onderhoudsexperts kunnen zich vervolgens richten op de complexere onderhoudstaken. De eenvoudigere onderhoudstaken, zoals reiniging, smering en inspectie van machines, kan immers worden uitgevoerd door de operators zelf!

Pilaar 3: Gepland onderhoud

Reguliere onderhoudstaken zijn over het algemeen goed te plannen. TPM pilaar 3 draait om dit geplande onderhoud. Het doel hierbij is de kosten te beperken door onverwachte storingen (met een machinestop als gevolg) te voorkomen. Om gepland onderhoud te optimaliseren, dienen operators de juiste kennis en begeleiding aangeboden te krijgen. Ook een kalender waarin het geplande preventieve onderhoud is terug te zien is aan te raden. Door als organisatie verder te verdiepen in Planned Maintenance, zijn slijtagepatronen en voorraden beter te voorspellen en bij te houden.

Pilaar 4: Opleiding & training

Alle TPM pilaren zijn op een bepaalde manier gelinkt aan deze vierde pilaar. Als je continue verbetering na wilt streven, moet je immers blijven leren. Opleiding en training van zowel operators, als het onderhoudspersoneel en het management, helpt bij het tijdig herkennen van problemen, het standaardiseren van routinematig onderhoud en het uitvoeren van proactief en preventief onderhoud. Met de juiste opleiding en training ontstaat de kennis die nodig is om de TPM doelen te bereiken. Hiervoor kunnen interactieve trainingen, cursussen door externe opleidingsorganisaties of bijvoorbeeld persoonlijke ontwikkelingsplannen worden ingezet. Vergeet ook vooral niet de kennis van ieder individu in te zetten. De oudere generatie zal veel praktijkkennis kunnen delen met de nieuwe generatie en andersom zal de nieuwe generatie de oudere generatie kunnen ondersteunen met digitale vorderingen. Door samen te blijven leren en elkaar te motiveren blijft jouw organisatie een goede plek voor het onboarden van een nieuwe generatie operators.

Pilaar 5: Early management

Zoals de naam al zegt zorgt deze TPM pilaar dat jij er op tijd bij bent. Early management (of vroeg beheer) legt de focus op het optimaliseren van de ontwerpprocedures die nodig zijn voor het introduceren van nieuwe installaties of nieuwe producten. Andere TPM pilaren, waaronder autonoom onderhoud, bieden de juiste kennis en inzichten om early management zo goed mogelijk in te richten. Het doel is om producten of machines zo snel mogelijk op een korte manier te kunnen introduceren, tegen lage kosten en een hoge kwaliteit, hoge productiesnelheid en hoge mate van betrouwbaarheid. Deze TPM pilaar zorgt er dus voor dat nieuwe producten of machines steeds sneller en met minder opstartproblemen volgens de gewenste prestatieniveaus kunnen draaien. De resultaten van het performance management zullen daardoor verbeteren.

Pilaar 6: Kwaliteitsmanagement

Door het kwaliteitsniveau te standaardiseren, worden defecten en de bijkomende kosten aanzienlijk teruggebracht. Door deze tekortkomingen tijdig te ontdekken en op te lossen, kom je veel beter uit de verf tijdens audits en andere controlemomenten. Kwaliteitsmanagement elimineert op die manier onnodige kosten, verbetert de klanttevredenheid en verhoogt de efficiëntie van het productieproces. Maar kwaliteit kan ook te maken hebben met veiligheid, milieu en een fijne werkomgeving. Hier vertellen we meer over bij pilaar 7.

Pilaar 7: Veiligheid, gezondheid, welzijn & milieu

Sommige TPM pilaren gaan hand in hand. Zo ook de vorige TPM pilaar (kwaliteitsmanagement) en deze pilaar 7. Waar kwaliteitsmanagement een groot onderdeel is van de voorbereiding op audits, richt deze pilaar zich volledig op HSE – ook wel Health, Safety & Environment. De TPM pilaar gaat zelfs nog een stukje verder en neemt ook het milieu op in de focus. Het draait hier dus niet alleen meer om de machines, maar ook om de mensen. De pilaar brengt iedereen verantwoordelijkheden met betrekking tot veiligheid op de werkvloer en creëert meer bewustzijn onder de medewerkers als het gaat om milieukwesties. Ook op kleinere schaal, bijvoorbeeld het veilig en netjes houden van de eigen werkplek, worden medewerkers gestimuleerd.

Pilaar 8: TPM op kantoor

TPM pilaren stoppen niet op de werkvloer. Ook op kantoor moet er gewerkt worden aan het efficiënt omgaan met administratieve taken. Met name op de afdelingen logistiek en planning kunnen er vaak nog verspillingen, van onder andere tijd, worden geëlimineerd en kosten worden bespaard. Het stroomlijnen van werkprocessen en het voorkomen van overbodige administratie en archivering, laat informatie met de juiste timing, in de juiste vorm en tegen lage kosten op de juiste plek terechtkomen. Essentieel hierbij is de Gemba Walk: Ga als management zeker eens de werkvloer op om te kijken wat er precies nodig en gewenst is!

TPM binnen jouw fabriek met het EZ-GO platform

Met het EZ-GO platform krijgen operators directe toegang tot visuele werkinstructies, checklists en resultaten. Deze digitale standaardisatie maakt het mogelijk om onderhoud vele malen efficiënter en correct uit te voeren en zo storingen te voorkomen. Door meldingen en verbetervoorstellen in te voeren, kan er tevens een snellere en betere connectie worden gelegd tussen de werkvloer en het management. EZ-GO kan dus op vele vlakken ondersteunen om het onderste uit de kan te halen betreft de 8 TPM pilaren voor jouw organisatie. Benieuwd hoe dit eruit kan zien en hoe jouw processen en takenmanagement visueel kunnen worden gemaakt? Vraag dan een gratis demo aan en ontdek zelf de voordelen van EZ-GO!